Gepost door: prretje | oktober 17, 2012

Erfenis

Wie mijn vader vroeger een blinddoek omgedaan zou hebben, ‘m vervolgens urenlang kriskras door het land reed en hem dan in een uithoek uit de auto had gezet met de vraag: waar zijn we?, die had, tegen elke logica in, binnen no time het juiste antwoord gekregen. En méér.
Niet dat mijn vader ergens een verborgen knobbel op het gebied van geografische kennis had of dat hij over een geheim ingebouwd navigatiesysteem beschikte, nee, mijn pa had een heel andere truc. Hij speurde snel de horizon af en zodra zijn ogen een kerktoren in het landschap ontwaarden, was de herkenning op zijn gezicht waarneembaar. “Tietsjerkeradeel”, zei hij dan bijvoorbeeld zonder enige aarzeling. “De Hervormde Kerk, gebouwd in 1634, met een interieur dat in 1902 grotendeels vervangen moest worden na een brand en een schitterend barokorgel uit begin achttiende eeuw, afkomstig uit het bedrijf van de gebroeders Huppeldepup.”

Mijn vader verzamelde vanaf zijn vroege jeugd kerkkaarten en stond in later jaren bekend als een van de grootste verzamelaars op dit gebied in Nederland. Zijn kennis van met name protestantse kerkgebouwen en hun geschiedenis was zo fabelachtig groot dat de goede man ooit benaderd werd om deel te nemen aan het programma ‘Wedden dat’ van Jos Brink, waarin kandidaten moesten raden of een vaak eigenaardige figuur daadwerkelijk zo goed was in een vreemde eigenschap of hobby als hij of zij voor de weddenschap beweerde. Het is dat mijn vader nooit van z’n levensdagen in zo’n programma had willen optreden maar stel dát, dan zouden de deelnemers er goed aan hebben gedaan al hun geld op deze kerkdeskundige te zetten.

Vanmiddag maakte ik een foto van de Cunerakerk in Rhenen en moest toen even aan m’n vader denken. Toen kerkkaarten niet langer voldoende waren om zijn verzameling op peil te houden, ging hij er zelf op uit om fotootjes te maken. Ik herinner me warme zomerdagen waarop mijn moeder en wij, hun drie kinderen, verveeld op een bankje voor een of andere kerk hingen terwijl mijn vader, samen met een opgetrommelde koster, vrolijk door het gebouw en de omliggende tuin huppelden om ideale plaatjes te maken. Weinig stoer en doodsaai, vonden wij het en slechts een enkele keer waren wij na lang aandringen bereid een godshuis te betreden om daarna luidruchtig rond te bazuinen ‘er werkelijk geen bal aan te vinden’. Mijn vader lachte dan minzaam, vertelde ons enthousiast nog een historische anekdote die we zeker niet mochten missen en liep onversaagd verder op het kerkenverzamelpad.

Eergisteren nam ik ook al een foto van de Andrieskerk in Amerongen. Gewoon, omdat ik die statige oude gebouwen mooi vind. En eigenlijk durf ik ’t niet hardop te zeggen maar ik had, als er gelegenheid was geweest, ook best binnen willen kijken. Even rondneuzen, de sfeer proeven en de lucht van weleer opsnuiven.

Ik had ’t nooit gedacht maar het lijkt erop dat ik hier alsnog een erfenis te pakken heb. Een kleintje, hoor, maar toch. Ik kan namelijk aan iedereen die het wil weten, vertellen welke foto bij de Cunerakerk in Rhenen hoort en welke bij de Andrieskerk in Amerongen. En dat kan vast niet iedereen zeggen.

Als m’n vader ’t wist….

Responses

  1. Mooi. En waar is die enorme kaartenerfenis naartoe gegaan?

    • Het grootste gedeelte is naar het archief van de Hervormde synode in Leidschendam gegaan. De afdeling Zuid-Holland is overgedragen aan het Leidsch Dagblad en honderden foto’s zijn al geplaatst bij de predikbeurtenlijsten in de krant.

  2. Prachtig en fascinerend, zo’n hobby. Je mag trots zijn op je vader.

    • Dat ben ik altijd, ook zonder deze speciale hobby.

  3. Inderdaad jammer dat protestante kerken in Nederland meestal gesloten zijn. Even naar binnenglippen voor een korte bezichtiging is er dan niet bij.
    Maar aan de andere kant is er vaak ook niet zo veel te zien als bij de RK concurrenten.

    • Dat klopt maar doorzetters zoals mijn vader wisten meestal wel een koster te vinden en een sleutel te bemachtigen…

  4. Hoi Irene ,

    Links is de kerk in Rhenen.
    Ik heb hem zelf ook op de foto staan.
    Die andere laat zich “raden”…
    Mooi verhaal en ben het met Wim eens , in een protestante kerk kun je
    nooit zomaar even naar binnen.
    Grote groet ,
    Ria van Eck.

    • Ha die Ria,

      Helaas moet ik je verbeteren want links is de kerk uit Amerongen en rechts is de Cunerakerk in Rheden. Ook de bovenste foto is van deze laatste kerk. Wedden….? 🙂

      Groet uit Leersum!

      • oeps 🙂 … ik duik in mijn foto’s ….
        Ja wedden om een vakantie in Jalon … hahaha.
        Grote groet, Ria


Geef een reactie

Categorieën

