Gepost door: prretje | oktober 11, 2012

Eindeloos

“Die Lance Armstrong is een smerige bedrieger”, schreeuwt de man met opgewonden stem uit mijn autoradio.

Na een middag cursus zit ik in de auto op weg naar huis als dit gebrul mijn oren bereikt.
“De wielerwereld is helemaal verrot. Het is een eindeloze weg die dood loopt!”, vervolgt dezelfde hysterische stem.

Een eindeloze weg die dood loopt? Ik dacht dat een weg zonder einde niet dood kon lopen….
Mijn vermoeide hersenen doen hun best maar raken volledig uit koers.

Dat heb ik nu altijd met die programma’s waarin ‘de gewone man uit de straat’ zijn ‘genuanceerde’ mening mag geven.
Ik druk snel op een knop.
Weg ermee.
Aan dit eindeloze gezever kan ik tenminste zelf een einde maken.

Responses

  1. Laten we wel zijn, zo erg ongenuanceerd is deze man z’n primitieve reactie natuurlijk niet. Want waarom vind je dat ongenuanceerd? Dat leg je niet uit. Een sport is leuk zolang een sport sport is. Maar vertel mij uit waarom Formule 1 geen sport is, maar een rondreizend pandemonium waarin geld die dienst uitmaakt, terwijl we wielrennen op het niveau van Tour, Vuelta en Giro wel als sport zouden moeten zien? Als Karl Marx nu had geleefd had zijn standaardwerk Das Kapital im Sport geheten, en was sport de opium voor het volk geweest. Een sport valt van z’n voetstuk, en een geadoreerde sportheld blijkt niet meer dan een ordinaire fraudeur en leugenaar te zijn. Dan kijk ik toch liever naar de prestaties van Epke Zonderland, die geen oranje/blauw sponsorshirt draagt om prestaties zonder weerga neer te zetten. En die er ook nooit rijk van zal worden.
    Goed, de media bedienen ons dag en dagelijks met geblaat van de straat, en we kunnen de knop omzetten. Maar als een zelfverklaard journalist vanavond zijn narcisme moet voeden door een veroordeelde crimineel een podium te geven, zal half het land weer voor de televisie kruipen zonder die knop om te draaien. Dit is de staat waar onze natie thans in verkeert! Daar wordt ik nu triest van.

    • “vertel mij uit”, daar stond eerst “leg mij uit”…

      • Als je goed leest, had je kunnen weten dat ik het niet over dit specifieke geval had maar meer in het algemeen sprak. Ik hou gewoon niet van ongenuanceerd geschreeuw van mensen die niet goed geinformeerd zijn. Dan gaat de knop om (van de radio).

    • Een correctie: Marx zei “opium van het volk”, het was Lenin die daar “opium voor het volk” van maakte. Waarvan acte.

  2. pfff wat een reactie , maar Irene hoe gaat het met je zweepslag daar ben ik veel nieuwschieriger naar……………

    • Nou, het gaat wel iets beter maar het is nog lang niet genezen. De fysio heeft het gisteren weer helemaal ingetaped want m’n been ziet er werkelijk niet uit en ik kan nog steeds niet op m’n voet staan. Volgens hem is het echt een mega-scheuring geweest. Maar vooruit, ik hobbel wel weer aardig rond, kan autorijden en sinds een paar dagen ook weer fietsen. Het heeft gewoon tijd nodig.
      Bedankt voor de belangstelling… 🙂

  3. Ja, ik ook , je kunt inmiddels weer autorijden ? , of werd je gereden ??
    Wat betreft : zien via t.v. , of aanhoren via radio, wat anderen te vertellen hebben….
    Iedereen maakt voor zichzelf uit of hij er wel of niet naar wilt kijken/luisteren,
    ja toch.??
    Grote groet, Mooi weekend en beterschap met het “Zere Been”… en dan bedoel ik echt het zere been…. hahaha.
    Ria van Eck.

    • Ja gelukkig wel. Met m’n stoel in de achterste positie. Gelukkig is het m’n linker been en hoef ik er alleen mee te koppelen. Ik ben wel weer een stuk mobieler: alleen lopen is nog wel een toestand.
      Niet tegen m’n zere been…. en een heel fijn weekend!

      Groet!
      Irene

  4. Ja, helaas, ik zou hetzelfde gezegd hebben als deze man. Lance Armstrong is gewoon een gewetenloze schurk, een grote boef, een oplichter, die miljoenen voor niets aan de buis gekluisterd hield. Het was pure fantasy waar we naar keken. Nu kijk ik gelukkig niet zo vaak naar de Tour de France, maar ik wil altijd wel de bergetappes zien, misschien om de bergen, of de finalerit in Parijs, misschien om Parijs. Waar ik ook sowieso niet naar kijk, is naar programma’s die ons zicht op de wereld beperken, programma’s waar in mensen op straat naar hun mening wordt gevraagd. Als ik zoiets op straat zie, loop ik er ook altijd met een grote boog omheen. Zo makkelijk, zo helemaal niks, dit soort journalistiek. Ik huldig nog altijd de mening dat de televisie bedoeld is om onze blik op de wereld te verbreden. Daarom gaat ie bij mij steeds vaker uit. Als je het in een grafiekje zou weergeven, zou je de curve van links naar rechts steeds steiler omhoog zien gaan. Maar inderdaad, gelukkig, er zit een knop op het apparaat. Scheelt in deze tijd van crisis trouwens een berg energie!

    • Ik hoorde op de radio iemand zeggen, dat hij altijd het idee had naar een wielerronde te kijken, maar dat het uiteindelijk gewoon een drie weken durend drugstransport te zijn. De sportverdwazing bij de grote schare beeldbuis Tourvolgers heeft dit uiteindelijk ook allemaal mogelijk gemaakt – want daardoor kregen de commerciële belangen zo de overhand, dat dit wel tot excessen moest gaan leiden.

      Maar zeer goed gesproken. Binnenkort ga ik mijn aversie tegen de manier waarmee informatie aan de kijker wordt gepresenteerd en door diezelfde kijker kritiekloos wordt geconsumeerd eens op papier zetten. Want ook ‘gerespecteerde’ dagelijkse tv-shows maken zich schuldig aan het in hapklare brokken opdienen van vluchtige informatie, die door de aanwezigheid van een groot aantal tafelgasten slechts flinterdun en vooral met het oog op de amusementswaarde en kijkcijfers worden opgediend.


Geef een reactie

Categorieën

