Gepost door: prretje | oktober 2, 2012

Oei

Mijn moeder was de liefste moeder van de wereld maar ze hield niet van getut.

Als wij ons vroeger een keer niet lekker voelden maar de thermometer dit niet bevestigde met overspannen koortsuitslagen, dan kregen mijn zusje, broertje of ik steevast een bemoedigend duwtje richting school vergezeld door de woorden: “Kind, lekker doorgaan, dan is het ’t snelste over.”
De enkele keer dat wij toestemming kregen het bed te houden, wist mijn moeder ons, als een soort tovenares met woorden, beter te praten. “Ja hoor, ik zie ’t al: je ziet er een stuk beter uit dan vanmorgen en je hebt weer kleur op je wangen, dát gaat de goede kant op.” En al voelden wij ons nog slap als een vaatdoek, onder invloed van haar genezende toespraak begonnen wij zelf ook in ons vlotte herstel te geloven en huppelden binnen de kortste keren weer vrolijk rond.

Onbewust heb ik iets van die mentaliteit overgenomen: nooit te snel naar een dokter rennen maar eerst even afwachten want de meeste dingen gaan vanzelf weer over.
Nadat ik ruim een week geleden een spier in m’n kuit scheurde, het lichaamsdeel intussen is opgezwollen tot ballonachtige vormen met kleurstellingen in blauw, groen en zwart en ik nog steeds met geen mogelijkheid op m’n uiterst pijnlijke been kan staan, leek het me zolangzamerhand wijs om de assistente van onze dokter te bellen met de vraag of ik gewoon rustig het herstel moest afwachten of dat er eventueel een fysiotherapeut aan te pas zou moeten komen.

“Oei”, zei ze, “denk je niet dat het tijd wordt om de dokter even te laten kijken?”
“Oei”, zei de dokter, “dit is inderdaad wel een zweepslag met een hoofdletter. Direct door naar de fysio om te laten tapen.”
“Oei”, zei de fysio, “je mag een volgende keer wel iets sneller komen. En ik wil je binnenkort terugzien.”

Oei, denk ik. Ik mis m’n moedertje. Dan was het allang over geweest.

Responses

  1. WAT!!!??? Was je niet naar de dokter gegaan? Je moet zo voorzichtig mogelijk zijn met een zweepslag – daarom was het mij al een raadsel dat je gewoon naar die training ging. Heeft niets te maken met hoe goed of slecht je je voelt,maar met de schade in je kuit. Als ik je man was, had ik je desnoods met een zweep naar de huisarts gedreven. Op je eigen benen, dat dan weer wel natuurijk. Maar in fysiotherapie geloof ik niet. Ik ben destijds na m’n zweepslag weggelopen bij een mens, die pretendeerde fysiotherapeute te zijn.

  2. Hoi Irene,
    Ga jezelf niks verwijten. Ik heb 3 keer een zweepslag gehad en alleen de laatste keer ben ik naar de dokter gegaan. Je hebt je been goed ontzien, en met die pijn kon het niet anders, want iedere foute beweging werd direkt afgestraft.
    Het lichaam heeft een mechanisme in zich, dat schade uit zichzelf wil herstellen. De hele trainingsleer is op dit principe gebaseerd.
    Mag ik zeggen, dat je een wijze moeder had?

  3. Als ik hoor hoe jij over je moeder praat zouden we broer en zus kunnen zijn… 🙂
    Niet tutten maar door doen!

    • Over het algemeen word je niet slechter van zo’n instelling, toch? Het is dat ik al een broertje heb, anders 🙂

  4. Ik ga ook niet zo snel naar de dokter, maar als het na een paar dagen niet betert , dan wil dat meestal zeggen dat je lichaam het niet alleen aankan en dat wat er extra hulp nodig is. En advies kan nooit kwaad denk ik dan.


Geef een reactie

Categorieën

