Gepost door: prretje | september 27, 2012

Pagina 52, vijfde zin

Via de sociale media dook vorige week ineens de volgende opdracht op: ‘Neem het dichtstbijzijnde boek, ga naar pagina 52 en schrijf de vijfde zin over, zonder de titel te noemen.’

Waar deze Twitter- en Facebook-hype ontstaan is en wie erachter zit is, zoals bij wel meer internethypes, nauwelijks te achterhalen. Maar het is wel een grappig gezelschapsspel en een raadspelletje ineen. Iedereen kiest een andere zin – want niet iedereen leest hetzelfde boek – en maar zelden blijkt de vijfde zin van pagina 52 veelzeggend genoeg om de titel te kunnen herkennen. En een leuk tijdverdrijf is het ook. Ik zag de laatste dagen al heel wat mooie zinnen langskomen.

Hierbij ‘mijn’ vijfde zin op pagina 52:
“En als ze dat niet heeft verloren, waar wacht ze dan op, en hoe brengt ze de uren, de dagen, de weken en nu al de maanden door, met welk doel kan ze de tijd vooruitduwen of die ontvluchten en zich eraan onttrekken, en op welke manier ontwijkt ze die nu, op dit moment.”

Iemand nog een zin?

Responses

  1. Uit het dichtsbijzijnde boek:
    Toen ik mijn moeder door de telefoon over mijn vruchteloze pogingen vertelde, zei ze: “Ik heb altijd een bodempje bewaard.”

  2. Rechters die weigerden de juiste vragen te stellen en zelfs de voor de hand liggende feiten negeerden.Met een bewonderendswaardige volhardendheid gingen Mira en Frederik Roes van rechter naar rechter, ondebouwden elke keer opnieuw hun zaak, kregen keer op keer nul op het rekest, tekenden verweer aan, gingen in beroep, schakelden nieuwe advocaten in, startten nieuwe procedures, en dat alles zonder maar één rechtelijke uitspraak in hun voordeel

  3. “Hundreds of people were here.”

  4. “Als het gaat over beeldend kunstenaars die hij niet kan waarderen, is zijn kritiek zo mogelijk nog vernietigender.,

  5. ik ging terug naar de slaapkameren trok mijn oude versleten joggingpak aan,daarna schonk ik nog zo’n vies likeurtje in , stak een sigaret op en begon.

  6. Voor mijn gevoel was ze de hele dag bezig in huis of aan het werk in onze moestuin.

  7. En in een ander dichtstbijzijnd boek:
    Ik leef in een privéperformance.

  8. Ik ben beter in onzin…

  9. Hij houdt hem aan de hand van een beschouwing van Het Joodse Bruidje
    van Rembrandt

  10. Maar knoeiers en onderkruipers zijn ze, dit zeg ik!

  11. Irene weet jij nu uit welk boek de zinnen komen?

  12. “Als de houding tot stand is gebracht, het hoofd, de schouders en de romp draaien totdat men de tegenovergestelde hiel kan zien (dus als men rechts begint, naar de linkerhiel kijken).”

  13. Geen citaat, maar een vraag: hebben we meer dan één kans? Want de echt fraaie zinnen willen nog niet helemaal loskomen. Als ik voor de boekenkast ga zitten, heb ik een heleboel boeken binnen handbereik.

    • Je hebt net zoveel kansen als je zelf denkt nodig te hebben.

  14. ‘Als ik zo’n ding hier per post verstuur, heb je kans dat het pakje ergens in een oververhitte bestelwagen in de zon blijft liggen, en dan ontvang jij twee dagen later een gegolfde droppannenkoek’.

  15. “Is dat karakteristiek voor iets in het bijzonder? Nylon 6-6. Dat wordt veel gebruikt voor tapijten, omdat het vuilafstotend, veerkrachtig en sterk is; Om precies te zijn komen het dwarsdoorsnedepatroon en de infrarode spectrograaf van deze vezel overeen met een Dupont-artikel genaamd Antron, dat wordt gebruikt in de tapijtindustrie.”


Geef een reactie

Categorieën

