Gepost door: prretje | september 18, 2012

Troonrede

Op de dag dat het over uiterlijkheden zoals koetsen, hoedjes met veren en japonnen gaat, draait ’t bij mij vooral om kousenvoetjes.

Kousenvoetjes? Ja, kousenvoetjes.

Tot een paar dagen geleden was het fenomeen kousenvoetjes mij onbekend. Precies in de periode dat open schoenen en slippertjes langzaam maar zeker richting kast lopen en ikzelf nog geen zin heb om sokken aan te trekken maar het ook niet lekker vindt om mijn blote voeten in zanderige gympies te stoppen dan wel in enkelhoge laarsjes te laten glijden, viel mijn oog toevallig op een advertentie over zogenaamde kousenvoetjes.

Kousenvoetjes? Ja, kousenvoetjes.

“Kousenvoetjes bedekken alleen de onderkant van de voet, evenals de zijkanten en achterkant. Ze beschermen de voeten en zitten zeer comfortabel”, aldus de productinformatie.
Ideaal, leek me. Precies wat ik nodig heb en ik kocht een paar witte kousenvoetjes die ik vanochtend voor het eerst aantrok …

… waardoor ik de rest van de dag die ellendige kousenvoetjes als een opgerold frummeltje ergens uit mijn schoen zat te vissen. Hoe ik ze ook aan m’n voeten deed, eerst vóór dan achter of eerst achter dan vóór of zelfs binnenstebuiten, het maakte geen bal uit: die krengen waren binnen no time van m’n voeten af en begonnen vervolgens een irritante zwerftocht ergens onder mijn voetzool.
“Wat zit jij dan te doen?”, vroegen vandaag minstens vijf collega’s aan me als ik weer eens een kousenvoetjesbal uit mijn schoen aan het verwijderen was. En wanneer ik vervolgens, lichtelijk beschaamd, vertelde wat de reden was van m’n gehannes, hoorde ik alleen maar begripvolle opmerkingen als: “O, dat heb ik ook altijd, die kousenvoetjes zijn echt rotdingen” of “Wil je die afzakgevallen aan je voet houden, dan kun je er maar beter een paar jarretels bij dragen.”

Waarom wist ik dit niet?, vraag ik mij nu af. Hoe komt het dat vrouwen mij niet massaal gewaarschuwd hebben voor het feit dat die kousenvoetjes voor geen meter werken? Waar is de gemeenschappelijke solidariteit waar je het in dit soort kwesties toch van moet hebben? En is er trouwens sowieso een reden te geven waarom die oncomfortabele voetbeschermers nog gewoon verkocht mogen worden?

Daarom luidt mijn eigen troonrede van vandaag dan ook:
“Landgenotes, laat u in deze uiterst sombere tijden geen crisisveroorzakende kousenvoetjes aansmeren want daar wordt u alleen nog maar beroerder van.”

Weg met de kousenvoetjes!
Leve de koningin!

Responses

  1. Dat ligt aan je voeten. Mijn moeder heeft ze ook, die friemelen nooit ergens bij haar tenen en ze vindt ze heerlijk. Tijd voor een afspraak bij de podoloog, vrees ik. Dat worden steunzolen.

    • Dat ligt helemaal niet aan mijn voeten. Ik heb goede voeten die nooit problemen veroorzaken en ik hoef helemaal geen steunzolen.
      Ik denk wel dat ik misschien iets meer beweeg dan je moeder maar daar moeten die stomme kousenvoetjes tegenkunnen, lijkt me.
      Ik heb ze vanochtend weggegooid. Einde verhaal!

  2. O Irene ik moet hier zo om lachen

    • Over zo’n serieus onderwerp, Elly 🙂

  3. Hoera, hoera, hoera!

  4. En als die dingen wel blijven zitten dan is het elastiek zo strak dat je 2 kapotte hielen hebt.

  5. Nooit gedacht, dat je zo snel mijn voorbeeld zou navolgen: http://www.bertbreed.blogspot.nl/2012/09/op-kousenvoeten.html


Geef een reactie

Categorieën

