Gepost door: prretje | september 17, 2012

Eigen schuld


Op zondagmorgen om een uurtje of half twaalf duw ik de deur van zijn slaapkamer open om te kijken of m’n zoon (16) al in het land der wakkeren verkeert.
Wat raar, z’n deur wil niet goed open.
Ik duw wat harder.
En nog iets harder.
Plotseling heft de blokkade zich spontaan op, waarna ik weinig elegant naar binnen val en tegelijkertijd struikel over dikke Duitse woordenboeken en ander lesmateriaal dat in hoge stapels pal achter de deur staat opgesteld.

“Waarom liggen in hemelsnaam al die boeken hier op de grond?”, galm ik geschrokken naar de moeizaam z’n ogen openende figuur in bed.
“Het is een barricade, já”, gaapt-ie achter z’n hand. “Voor die kier onder m’n deur. En je hoeft er niets over te zeggen want je hebt ’t allemaal aan jezelf te danken”.
“Aan mezelf te danken?”, herhaal ik langzaam maar ik heb de zin nog niet in z’n geheel uitgesproken of het kwartje is al gevallen.
Het is inderdaad mijn eigen schuld, besef ik.

Had ik ‘m maar nooit moeten vertellen over die knijter van een spin die ik zaterdagmorgen in de spoelbak beneden aantrof.
Had ik ‘m maar nooit moeten informeren over mijn vermoeden dat spinnen vaak met z’n tweeën zijn.
En had ik ‘m al helemaal niet, heimelijk lachend, bevestigend moeten antwoorden op zijn vraag of spinnen de trap op kunnen klimmen.

Mijn eigen domme schuld.

Responses

  1. jeemig…het is ook wel een echte vent die zoon van jou (NOT). In zulke gevallen denk ik, waar is de dienstplicht gebleven? (het antwoord weet ik wel: die is afgeschaft)

  2. hahaha wat een geweldig verhaal en zo herkenbaar ook


Geef een reactie

Categorieën

