Gepost door: prretje | september 15, 2012

Tuinkalender

Het is niks dat ik die gratis tuinkalender heb gedownload maar nu weet ik exact wánneer ik wát moet doen in de tuin. Waar het normaal gesproken een hele klus is om te onthouden in welke maand je nu het beste kan snoeien of wanneer die bollen ook alweer de grond in moeten, dit handige tijdschema biedt een helder overzicht van alle werkzaamheden voor in de tuin, per maand weergegeven.

Het nadeel van dit digitale hulpmiddel is dat ik nu geen enkele smoes heb om een groen klusje te ‘vergeten’. Of ik er nu zin in heb of niet, in de maand september moet de klimop en liguster, zo zegt de tuinkalender, voor de tweede keer geknipt worden. Dus verzamel ik vanochtend al mijn moed, plant de keukentrap in de tuin en ga er samen met m’n snoeischaar flink tegenaan. Ik begin net warm te draaien als de groene bak al tot kotsen toe vol zit terwijl ik nog geeneens door een derde van de haag ben heengeknipt. Over dit soort onuitstaanbare, praktische obstakels wordt in die heldere, handige tuinkalender met geen woord gerept.

Het is niet anders, de container wordt maandag pas geleegd. Tot zolang stuur ik mezelf én mijn stoffer en blik maar even met gedwongen verlof.

Responses

  1. De liguster voor de tweede keer? Ik heb vorige week de liguster voor de vierde keer moeten snoeien. Gooi die tuinkalender dus maar weg.

    • Misschien snoei je niet goed. Wel eens aan gedacht? 🙂

      • Misschien is mijn snoeitechnmiek wel zo goed, dat alles daarvan uitbundig gaat groeien. Overigens hoefde ik de liguster vorig jaar maar één keer te snoeien. Ik denk dat die koude winterdagen er de oorzaak van zijn, dat alles dit jaar zo goed is gaan groeien. Alsof de struiken en planten zich tegen een nieuwe strenge vorstperiode willen wapenen. Ik dacht namelijk eerst dat de liguster was doodgevroren, totdat…


Geef een reactie

Categorieën

