Gepost door: prretje | augustus 30, 2012

Historische duik

De afgelopen week reisde ik door de Gouden Eeuw.

De Leidse student Menno Molenaar leeft in vier werelden: die van de Engelse lakenreder Dixon en diens naar liefde hunkerende vrouw, de radicale vrienden rondom Spinoza met hun nieuwe gedachtegoed over religie en wetenschap, de Haagse politieke kringen rond raadspensionaris Johan de Witt en het volk aan de zelfkant van de maatschappij. Werelden die niet met elkaar te verenigen zijn en dat blijkt. Menno raakt los van het geloof maar durft zich ook nog niet helemaal over te geven aan de ideën van de vrijdenkers.
Als hij gedwongen wordt te spioneren voor de Engelsen, komt het tot een rampzalige confrontatie en vlucht hij naar de Nieuwe Wereld. Daar wil hij een nieuw type samenleving opbouwen, zonder rangen en standen. Uiteindelijk treft schrijfster Nelleke Noordervliet hem daar op straat, vlak na zijn dood, een in zijn eeuwigheid dwalende zeventiende-eeuwer.
Alles bij elkaar een levendig en kleurrijk verhaal over het gedrag en het leven van Menno Molenaar, een leven dat niet langs gebaande paden loopt.

Met de roman ‘Vrij man’ nam ik een duik in een met overtuiging gevuld historisch bad. Een spannend bad ook want ik was toch wel heel benieuwd hoe het met Menno zou aflopen. En wat het leuke is van zo’n roman over het verleden: je leert er altijd weer wat van.

Responses

  1. Klinkt alsof ik hem ook moet lezen. Ik voeg hem toe aan mijn lijstje.


Geef een reactie

Categorieën

