Gepost door: prretje | augustus 10, 2012

Gedachten

“Geen sentimenteel gedoe”, is de duidelijke boodschap die ik vanochtend ontvang.

Prima, hij kan het krijgen zoals-ie het hebben wil: geen sentimenteel gedoe dus. Toch kijk ik vandaag tientallen keren op m’n horloge en denk aan vorig jaar op deze datum. Om 8.30 vond ik ‘m. Een uur later reden we met gillende ambulance weg. Rond het middaguur kwamen we in het tweede ziekenhuis aan. Iets daarna lichtte de professor ons in over de uiterst kritische toestand. Rond 13.00 uur moesten we afscheid van hem nemen. En toen begon het eindeloze wachten. Nog langer. En nog langer. Tot we ver na middernacht hoorden dat hij nog leefde maar dat dat ook alles was wat ervan gezegd kon worden.

Ik kan er niets aan doen maar gedachten laten zich nu eenmaal niet altijd dwingen.

Het blijkt dat ik niet de enige ben die er moeite mee heeft. Op twitter zie ik m’n zoon langskomen: “Vandaag m’n pa’s tweede ‘verjaardag’, precies vorig jaar ging hij bijna dood, dus er valt wel wat te vieren :)”
Lang daarvoor had ik het sms-je van mijn dochter al binnen vanuit Parijs: “Hey mam, raar hè, vandaag? Het lijkt soms nog zo dichtbij. Toch vind ik dat we het heel goed gedaan hebben dit jaar, jij vooral en ik ben erg blij dat we elkaar hebben gehad. Ben trots op je.”
Een bos bloemen, een soort sportief geboortepakket, nóg meer berichtjes…

Natuurlijk richt ik de blik met alle genoegen op de toekomst. Maar als één jaar na dato mijn gedachten teruggaan naar die bijzondere overwinning van het leven, is dat dan sentimenteel?
Ik denk ’t niet.
En als ’t dat wél is, dan kan ’t me werkelijk niets schelen.
Gedachten zijn vrij en het leven is te mooi om er niet af en toe bij na te denken.

Responses

  1. Dit is je gouden blog.

    Ik schaam mij diep dat ik vandaag Dick tegenkwam, en het niet tot mij doordrong toen hij zei dat hij wat bloemetjes moest meenemen. Terwijl ik toch had moeten weten dat het op mijn moeder’s verjaardag gebeurde.

    • Je hoeft je helemaal niet te schamen, hoor! Dat je moeder 88 jaar is geworden, lijkt me voor jou véél belangrijker 🙂

  2. ik kan me voorstellen dat er op zo´n dag toch wel het één en ander door je hoofd gaat. ik zag pas nog de foto in `mijnafbeeldingen`van vorig jaar van jullie vieren toen het gelukkig weer wat beter ging. ik vond dat toen zo´n wonder en zo bijzonder dat ik die foto daar bewaard heb. ik ben blij voor jullie dat het zo goed afgelopen is!

  3. Wat een mooie en ontroerende blog…niks ‘sentimenteel’…maar stilstaan bij…en ‘het leven vieren’!! X

  4. Gefeliciteerd met Dick zn tweede verjaardag!! Kippenvel blogje….. Hopenlijk mogen er nog héél veel gezonde jaren volgen!

    • Als die wens werkelijkheid zou worden, dan ziet de toekomst er goed uit.

  5. Lieve Irene,
    Het afgelopen jaar heb ik vaak aan deze dag en aan alles wat er na kwam gedacht. Ik weet ook dat Dick niet van sentimenteel gedoe houdt en ik ben het met Maaike eens: Jullie hebben het zo goed gedaan! Ondanks de heftigheid was ik blij dat ik daar was want met onze angsten en onzekerheden voelden we ons ook intens verbonden rondom Dick en met elkaar. Dat is iets wat ik nooit zal vergeten. Vandaar bij de bloemen geen uitgebreide tekst maar “we weten waarom”
    Dikke kus,xxx

    • Hé Mary,
      Voor de jongens en voor mij geldt ook dat we jullie aanwezigheid en steun in die dagen nooit zullen vergeten. Al die uren in dat kleine familiekamertje en al die thermoskannen koffie die je mee hebt gesleept naar dat ziekenhuis.
      Wij hebben nooit het gevoel gehad ‘alleen’ te zijn geweest. Iedereen heeft daar een steentje aan bijgedragen en dat is iets om heel blij mee te zijn.
      Dick, heeft in navolging van de paus, jullie bedankt voor de bloemen en zoals hij al zei: eigenlijk hadden we ze naar jullie moeten sturen. Al dat gedoe ook in je vakantie 🙂
      Liefs,
      Irene

  6. Mooie foto trouwens. Ik vroeg me eerst af is dit een kerstbal of zo? Maar toen herkende ik wat het was……

  7. Wat nou sentimenteel gedoe…. Natuurlijk kun je niet stoppen met terug denken aan zulke heftige dingen. Goed juist dat jullie het wel doen, zoiets heet verwerken! Gefeliciteerd met Dick zijn tweede verjaardag! En inderdaad jullie doen het allemaal verbluffend goed!! Liefs

    • Thanks, Joke. Jij en Piet een heel goede tijd in Noorwegen. Geniet ervan en kom weer veilig terug van dat zeilavontuur bij Lofoten… Volgens mij blijf je daar foto’s maken, zo mooi!

  8. prachtig geschreven irene , ik zat met kippevel , gedachten kun je niet stoppen en je beleeft het keer op keer weer opnieuw en weet haast van uur tot uur wat er gebeurde.
    maar soms heeeeel soms is het een minuut uit je hoofd en je weet de tijd doet de rest , liefs elly

    • Als iemand weet hoe dat gaat, ben jij het wel, Elly. Lieve groet terug!

  9. Het is helemaal niet sentimenteel, Irene. Het is goed om bij zo’n moment stil te staan. Toen ik zaterdag van het strand kwam en de boulevard overstak, herinnerde ik me dat dit de plek was, voor de Oude Kerk, dat ik het van Paul hoorde. Dat moment wist ik nog precies. Ik stond er even letterlijk bij stil. Toen was de bloemencorso net voorbij. Nu moest ie nog beginnen. Al die bloemen zijn voor jullie.

  10. Even iets heel anders: wat kan jij mooi schrijven.


Geef een reactie

Categorieën

