Gepost door: prretje | augustus 7, 2012

Hulde voor moedige vrouwen

“Help onthouden”, schreef ik vorige week aan m’n vriendin in Spanje, “dat ik je nog vertel over dat Spaanse boek dat ik in de vakantie heb gelezen.”
Misschien weet ze alles al van ‘El tiempo entre costuras’ van María Dueñas want de vuistdikke roman is een ongekend succes in Spanje, heeft intussen ook de weg naar het buitenland gevonden en een op het boek gebaseerde televisieserie ligt klaar om uitgezonden te worden. Maar als mijn vriendin allang op de hoogte is van deze bestseller, kan ik hier wellicht anderen overhalen ‘Het geluid van de nacht’ (geen goede titel overigens) eens te lezen.

Centrale figuur is Sira Quiroga, een talentvolle naaister in het Madrid van de jaren dertig van de vorige eeuw. Als zij op het punt staat te trouwen, wordt ze ineens smoorverliefd op een ander en vertrekt met hem op stel en sprong naar Marokko. Haar minnaar blijkt echter een onbetrouwbaar sujet te zijn en hij laat haar met een gebroken hart en enorme schulden achter. Diep in de goot en aangewezen op zichzelf, valt ze terug op waar ze goed in is en begint in de Spaanse enclave Tetouan kleren te ontwerpen en te naaien. Het lukt haar eigenaresse te worden van een modeatelier waardoor ze contact krijgt met allerlei Europese vrouwen uit de hogere kringen. In die sfeer raakt ze betrokken bij spionageactiviteiten voor de Britse inlichtingendienst en als de Tweede Wereldoorlog begint, keert ze terug naar Madrid waar ze onder een nieuwe identiteit een naaiatelier opent en zich ontwikkelt tot een slimme, eigenzinnige spionne.

Behalve dat het verhaal meeslepend geschreven is, is het ook aantrekkelijk door de veelzijdigheid. Geen literair zwaargewicht maar een ideale combinatie van avontuur, spanning, spionage en diplomatie, liefde en verraad en dat tegen een historische achtergrond waar ik weinig tot niets van wist. Het Protectoraat in Noord-Marokko (van 1912 tot en met 1956 Spaans koloniaal gebied), de Spaanse Burgeroorlog, Madrid onder Franco, Tetouan aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog en internationale spionagenetwerken tijdens die oorlog.
De schrijfster, universitair docent Engelse taalkunde, weeft bovendien personages in haar roman die werkelijk bestaan hebben, zoals de militair Juan Luis Beigbeder (commissaris in het Protectoraat en later minister onder Franco) en zijn Engelse minnares Rosalinda Fox, Spaanse hoge ambtenaren, familieleden van Franco en Britse journalisten.

Vooral de rol van Sira in dit boek, beviel me. Een sterke vrouw die zich ondanks de tegenslagen in haar leven niet uit het veld laat slaan. Een vrouw met lef en eigenzinnigheid. Haar emancipatie is de rode draad in het verhaal. In een interview zegt auteur María Dueñas: “De vrouwen in de jaren dertig en veertig in Spanje waren totaal onzichtbaar. Ze leefden in de schaduw van hun man en hun gezin, hadden geen bezittingen. Ik wilde een vrouw scheppen met een eigen beroep. Een autonome vrouw die goed voor zichzelf kon zorgen. Misschien wel als een eerbetoon aan al die dappere vrouwen die er toen ook waren, maar nooit publiekelijk erkenning kregen.”

Alles bij elkaar: een toegankelijke roman, goed en met schwung geschreven.
En terwijl de regen in Noorwegen op het dak van de caravan kletterde, kostte het mij in ieder geval geen enkele moeite met Sira mee te lopen door de stoffige straten van Tetouan en over de hete pleinen van Madrid.

Responses

  1. Inspirerende girlpower, evenals Lilly in In Het Beloofde Land van Sebastian Barry. Juwelerig!

    • Precies! Kunnen we altijd iets van leren. Over Lilly ga ik ook nog eens vertellen…. 🙂

  2. In grote stapels ligt het boek hier in de winkels, ik heb hem al een paar keer in handen gehad maar niet gekocht, eerst maar de Nederlandse versie lezen en dan de Spaanse. Ik zet hem op mijn lijstje! Liefs, Cokky


Geef een reactie

Categorieën

