Gepost door: prretje | augustus 6, 2012

Fotografieleek

Standje Av, sluitertijd, diafragmawaarde, witbalans, ISO-snelheid, scherptediepte.

Het duizelt me na een avondje Workshop landschapsfotografie bij de Strandbibliotheek met Menno en Joost. Samen met 35 soortgenoten kijk ik eerst op een groot scherm ademloos naar de meest prachtige foto’s. Bij elk plaatje voel ik me kleiner worden. Als afsluiting volgt nog een half uurtje zelf klikken op het strand en uiteindelijk kom ik tot de volgende overtuiging: ik weet nog geen fractie van wat er te weten valt op fotografiegebied maar ik wil mezelf wél graag spelenderwijs verbeteren. Het liefst zou ik naar mijn fotograferende vrienden in Spanje gaan om daar vele uren per dag streng in de leer opgevoed te worden.

Ik vrees dat ’t een cursusje zoeken in de buurt wordt.

Responses

  1. Mooie foto’s Irene. Laat je nooit ontmoedigen door foto’s van anderen. Jij hebt er best kijk op en dat is eigenlijk belangrijker dan de techniek. Maar doordat je de camera door en door leert kennen worden je foto’s zo als je het bedoeld had toen je ze maakte en stellen ze niet teleur als je ze thuis bekijkt. Natuurlijk heb je ook nog een week cursus in Spanje nodig!

  2. Ik zou zulke cursussen laten voor wat ze zijn, want die zijn vaak zo geforceerd. Het draait uiteindelijk allemaal om je kijk en creativiteit, en dat heb je. Een goede compositie kan vrijwel elke onvolkomenheid compenseren. De rest komt gewoon vanzelf door te experimenteren, vooral als je in RAW werkt. Ik zie op Flickr mensen die verbluffende foto’s maken, en die nooit wat voor fotocursus dan ook hebben gevolgd. Daarentegen zijn er ook mensen die technisch perfecte foto’s maken, maar die er wel doods uitzien. Sommige van de foto’s waar ik het meest tevreden over ben, en waar ik de meeste complimenten over kreeg op Flickr, zijn gemaakt met een simpele oude 7 megapixel point and shoot camera, waar ik helemaal niets aan kon instellen. Dat was dan op dat moment de enige camera die ik bij me had.
    Maar nogmaals, je moet je foto’s een groter podium geven op Flickr, dat doen niet alleen amateurs, maar tegenwoordig zelfs professionele fotografen. Je foto’s komen daar veel beter tot hun recht, en je bouwt een netwerk van andere fotografen om je heen, waar je veel inspiratie uit kunt halen.


Geef een reactie

Categorieën

