Gepost door: prretje | juli 24, 2012

Lichtpunt

Dinsdag 24 juli, Mandal

Mysterieus en lichtpunt. Beide woorden zijn op vandaag van toepassing.

Als Lindesnes Fyr binnen handbereik is, wil ik ‘m zien ook: de vuurtoren die het zuidelijkste puntje van het vasteland van Noorwegen markeert. Op het schiereiland Lindesnes werd in 1655 het eerste lichtbaken van het land der Vikingen gebouwd. Het exemplaar dat nu op het punt waar het Skagerrak en de Noordzee samenkomen de stormwinden trotseert, dateert uit 1915.

Een baken in een nevelige wereld. En in die nevelige wereld ligt op korte afstand een aantal kleine eilandjes die in oude Noorse sagen vaak genoemd werden als schuilplaats voor Vikingschepen. Als ik m’n ogen dichtdoe zie ik die houten drakenboten daar liggen, wachtend op beter weer voordat ze de bocht omgaan.

Een paar kleine huisjes assisteren de lichttoren op deze ruigste plek aan de zuidkust.

In diezelfde mysterieuze sfeer van nevelflarden rijden we de weg van Lindesnes naar Mandal terug. Een prachtige weg langs rotsen en sparren en met allerlei visserstaferelen.

Spiegeltje, spiegeltje in het water…

Een eilandje met die typisch Noorse huisjes.

En natuurlijk allemaal met een kleurige garage voor de boot.

Mysterieus en lichtpunt.
Beide woorden passen goed bij deze dag maar uiteindelijk gaat het lichtpunt ’t toch ruimschoots winnen. Dat vinden niet alleen mijn zoon en ik, en mijn dochter thuis, maar veel meer mensen met ons. Alle felicitaties die er vandaag binnenkomen voor de 52ste verjaardag van de man die ons vorig jaar in de nevel haast niet meer terug kon vinden, bevestigen dat.
Wat een lichtpunt.

 

 

 

Responses

  1. En toen moest ik ineens een beetje huilen, :P. Tot snel! X

  2. Mooi, mooi, mooi. Ook Maaike’s reactie. Veel geluk en gezondheid gewenst voor de hele familie.

  3. ik deed een beetje mee met Maaike….

  4. Ik sluit mij bij bovenstaande reacties aan. Ook weer prachtig geschreven.

  5. Prachtige foto reportage en een pracht verhaal. De hele familie gefeliciteerd met de verjaardag van Dick. Nog vele goede jaren !

  6. Dick, gefeliciteerd! En nog vele jaren!
    En Noorwegen is veel mooier dan heel Zuid-Europa bij elkaar, als ik de foto’s zie.

  7. Prachtig !

  8. Mooi! Nogmaals van harte alle vier!!!

  9. Dank jullie wel allemaal voor de hartelijke reacties!


Geef een reactie

Categorieën

