Gepost door: prretje | juli 18, 2012

Groene knop

Dinsdag 17 juli, Aksdal

Op de dag dat de ruitenwissers overspannen raken van al het vocht dat ze weg moeten zwiepen en de temperatuurmeter in de auto aangeeft dat het buiten tien graden is, gaan wij met ons hele hebben en houden op weg naar Aksdal, niet ver van Haugesund. Qua kilometers niet zo ver maar vanwege veerboten en tunnels een ritje van een paar uur.

“Je hebt groene knoppen en rode knoppen”, horen wij onderweg in de auto een gast uitleggen aan presentator Dolf Jansen van ‘Spijkers met koppen’. Elke zomer is een complete jaargang van dit actuele en humoristische radioprogramma dat ‘s zaterdags op Radio 2 wordt uitgezonden, onze vaste begeleider op lange ritten.
“De groene knoppen staan voor optimisten en de rode knoppen voor pessimisten”, verklaart de gast zijn eerdere woorden. “Of je een groene knop of een rode knop bent, hangt voor 50% af van erfelijke factoren, voor 10% van de omstandigheden (waar je vaak toch weinig aan kunt veranderen) en voor maar liefst 40% van je eigen instelling. Hoe je in het leven staat en tegen dingen aankijkt. Of je met verwachting naar de toekomst kijkt. En aan die 40% kun je wel degelijk zelf iets doen.”

Nog geen dag zonder regen, niet één keer buiten kunnen eten en uren mét zon die op de vingers van één hand te tellen zijn: tóch hebben wij een fantastische vakantie in Noorwegen.
“Ik probeer maar steeds aan mensen uit te leggen dat jullie je vakantie niet laten verpesten door een beetje regen, maar sommigen vinden dat moeilijk om te geloven”, sms’te mijn dochter van de week.
Het is een simpel feit dat wij ’t prima naar ons zin hebben. Ook toen we ons vandaag op de boot van Halhjem naar Sandvikvåg maar een paar minuten buiten konden vertonen om niet als een stel verzopen katten onze reis te moeten voortzetten. Ook toen ik op onze nieuwe camping aan de Grindafjord maar weer eens een tweede paar sokken aantrok om m’n koude voeten warm te krijgen.

Natuurlijk zouden betere weersomstandigheden fijn zijn geweest maar er valt haast altijd te genieten. Als je ‘t wilt en als je ’t ziet. Een eilandje in de regen dat nog net waar te nemen is. Weer een kampeerplekje met een mooi uitzicht. En misschien morgen…
Maar nu gaat deze groene knop eerst op zoek naar een heerlijk warme douche.

Responses

  1. “Een eilandje in de regen dat nog net waar te nemen is.” Dat is genieten.

    Jaren geleden ging ik naar Peggy’s Cove in Nova Scotia, een plek die ik sinds mijn jeugd al had willen zien. Toen ik daar was, hing er een zeer dichte mist. Ik zag werkelijk vrijwel niets. Ik kan nu wel zeggen dat ik ondanks alles genoot van de sfeer en van de houten huisjes door ze te betasten, maar dat is natuurlijk onzin. Dat doel was ronduit mislukt en ik baalde als een stekker. Zeker omdat het een bestemming is, waar je niet zo snel een tweede keer komt. Dat heeft niets met optimisme of pessimisme te maken, maar met realiteit.
    Hoewel ik m’n vakantie nooit zou laten vergallen door regen en kou, ben ik wel blij dat ik er redelijk flexibel er mee om kan gaan door een vakantie zo weinig mogelijk te plannen (als er niet hoeft te worden gevlogen). Want vrijwillig in de kou en de regen gaan zitten is natuurlijk weer een andere zaak. Want zeg nu eens eerlijk, wat had je gedaan als jullie via de brug/tunnel tussen Denemarken en Zweden waren gereisd? Waarschijnlijk teruggereden op zoek naar beter weer. En nou dacht ik altijd dat de vrijheid om dat te doen altijd zo door kampeerders wordt benadrukt… 🙂
    Normaal gesproken zou ik nu ook op pad zijn gegaan, maar ik heb het gewoon een paar weken vooruit geschoven in afwachting van beter weer. Vakantie is leuk, maar zeker geen heilig moeten.

  2. Ja hoor, we rijden naar Noorwegen, constateren dat het daar weleens regent (‘dat doet het anders nooit, hoor!’), draaien om, rijden naar Zuid-Frankrijk (want in de rest van West-Europa is het ook schijtweer) en worden lid van de Bond van Labiele Vakantiegangers.

  3. Juli weeroverzicht Zweden: http://uk.weather.com/weather/monthly-Stockholm-SWXX0031.

  4. Irene je hebt zo gelijk , Noorwegen is zo mooi dat je soms vergeet dat het regent 🙂 wij hebben een tocht naar de Noordkaap gemaakt en hadden ook van de 6 weken 4 weken elke dag regen maar de laatste 2 weken kwam de zon en weg was de herinnering aan de regen , toen we eenmaal op de Noorkaap stonden was het mistig en zagen we niets maar de sfeer was zo geweldig dat dat niks uitmaakte , het was tot nu toe de mooiste reis van mn leven .
    Ik geniet zo van je reisverhaal en de foto’s , bedankt dat je ons laat mee genieten.


Geef een reactie

Categorieën

