Gepost door: prretje | juli 14, 2012

Geen tunnelvisie

Zaterdag 14 juli, Haukeland

Time flies when you’re having fun. “Zijn er echt alweer vier nachten voorbij? Jammer dat jullie weggaan, juist nu er beter weer verwacht wordt. Waar gaat de tocht heen?”
Waar wij in dagen denken, is de mevrouw achter het loket van Camping Flåm gewend de nachten te tellen.
“Richting Bergen”, geef ik haar antwoord.
Even vertrekt ze haar mond.
“Je weet het van Bergen?”, informeert ze.
Ik knik.

Op richting Bergen dus, een oude Hanzestad die op zeven heuvels is gebouwd. Met de Hardangerfjord binnen handbereik.
Na ongeveer 160 kilometer, waarvan minimaal dertig door tunnels (5.8, 11.5, 4.6, 3.4, 5.2 en nog een heleboel kleinere maatjes), arriveren we in de loop van de middag aan het Haukelandsvatnet, een vriendelijk watertje waar hengelaars hun hart ophalen en bootjes vrolijk rondvaren tegen een achtergrond van groenbeboste heuvels, op negentien kilometer van Bergen.

Als we ons aan het installeren zijn, begint het te spetteren. Ik kijk er al geeneens meer van op maar ik voelde mijn ogen wél groter worden toen ik achter me, uit een van de verhuurde hutjes, een man in zwembroek zag komen. Met zelfverzekerde tred liep hij in de regen op het meertje toe. Geen moment van aarzeling was bij hem waar te nemen en toen dook hij zwierig het koude water in en crawlde naar het midden van het meertje.

Oké, dacht ik. Laat het dan in Bergen maar 219 dagen per jaar regenen en daarmee de titel ‘stad met de meeste regendagen in Europa’ hebben, laten de honden daar dan maar gaan blaffen naar iedereen die geen paraplu bij zich heeft: míj zul je er met geen woord over horen.
Als ik maar niet het meer in hoef…

 

Responses

  1. Kom op Ireen, niet aanstellen, bikini aan en zwemmen of heb je niet zoals Marieta 10 bikini’s in je koffer? En misschien is het water wel warmer dan de lucht.

    • Ik heb er geeneens eentje bij me, Ed. Vooruitziende blik heet dat…


Geef een reactie

Categorieën

