Gepost door: prretje | juli 11, 2012

Sneeuwgrens

Dinsdag 10 juli, op weg naar Flåm

Het dak van onze caravan was vanochtend, na een ononderbroken waspartij van bijna 48 uur, blijkbaar eindelijk schoon. Niet langer gedraald: tijd om de poten in te draaien en noordelijker te gaan. “Nee, deze hoeveelheid water is niet normaal, óók niet voor Noorwegen”, had de campingbaas ons bij het hartelijke afscheid meegegeven. En dat begonnen we onderweg steeds meer te geloven. Het leek wel of heel het land bruiste en kolkte. Woeste rivieren, overstromende beekjes, neerklaterende waterstromen, bomen die een zwemvest nodig hadden, een bordje ‘camping’ op een plek waar hooguit boten konden overnachten.

Dat het een avontuurlijke tocht zou worden, wisten we al. Op de kaart stond niet voor niets te lezen dat weg 50 alleen aanbevolen werd voor auto + caravan met een zeer ervaren bestuurder. Langs hoge bergen (tot 1900 meter), waarvan sommige met gletsjers en andere nog steeds met sneeuw bedekt.

Door adembenemend mooie valleien.

Langs waterkrachtcentrales en door kilometers lange en regelmatig onverlichte tunnels.

Tot we uitkomen, hoog boven een uitloper van de Sognefjord. Nog een paar tunnels en dan zijn we in Flåm, een gehucht aan de kop van de betoverende Aurlandsfjord. Op de plaatselijke camping krijgen we een mooi plekje op een terras, met uitzicht op de omringende bergen.

Geen mens kan het gigantisch cruiseschip ontgaan dat hoog uittorent boven het dorpje. De fjorden zijn over het algemeen zo diep dat dit slagschip zonder problemen voor een tussenstop is geparkeerd. Een beetje uit verhouding, dát wel natuurlijk.

Geef mij die leuke huisjes maar, ‘with room for a boat’.

Maar het liefst richt ik mijn blik toch in de verte, op de nevelige geheimenissen van de fjord.

“Er is hier de komende dagen genoeg te ontdekken”, bevestigt een boomman me vriendelijk.
“Alleen is het dak van jullie caravan door die avontuurlijke tocht weer een beetje vies geworden en daarom regel ik nu eerst een lekker waterbadje…”
Zó galant, die Noormannen.

 

Responses

  1. Wow, creepy die boom! Doet me een beetje aan Game of Thrones denken. Daar worden de goden verbeeld als gezichten in bomen: http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&biw=841&bih=782&tbm=isch&tbnid=pfnpZCrnk5H06M:&imgrefurl=http://www.gameofthrones.tv/2011/12/19/celebrate-the-holidays-with-the-old-gods-plus-season-2-teaser/&docid=xzCcgTzhI3ZFJM&imgurl=http://www.gameofthrones.tv/wp-content/uploads/2011/12/weirwood-500×396.jpg&w=500&h=396&ei=PVH9T6v1BYLO8gP9o73-Bg&zoom=1&iact=hc&vpx=98&vpy=443&dur=380&hovh=200&hovw=252&tx=147&ty=69&sig=110501234311003502453&page=1&tbnh=133&tbnw=167&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:8,s:0,i:95

  2. Wat een mooi verslag en prachtige foto’s . We beleven het mee maar dan heel ontspannen . Als we er echt bij waren of dat dan ook zo zou zijn betwijfel ik wel een beetje.
    Lieve groeten van Riet.

  3. Hey zussie. Dan wel een beetje veel regen misschien, maar wel tot de verbeelding sprekende plekjes! Hier regent het ook alleen maar sinds jullie weg zijn. Zoenen, Mo

  4. Nieuwe poging, gooi die andere maar weg als deze er wel doorkomt. Schitterende foto’s, de bovenste drie doen mij aan het Zwitserse Berner Oberland denken – compleet met overvloedige regenval. De anderen onmiskenbaar Noors. Mijn handen en voeten jeuken om over dat weggetje te scheuren met de MX-5, maar caravans zullen waarschijnlijk de voortgang beperken. Net zoals de prijs van de benzine, neem ik aan. Al met al een sfeer die mij doet denken aan het welliswaar veel vlakkere, maar net zo ruige Maine toen ik daar met Pieter rondtoerde: http://www.flickr.com/photos/mazdamiata/sets/72157627669932618/
    De bewolkte foto’s geven aan dat het klimaat niet zo is als jullie zouden willen, maar ik voel me daar toch altijd toe aangetrokken. Het geeft een hele mooie en bijzondere sfeer. Ik geniet van deze foto’s. Tip: als het mooi weer is, en jullie zien een watervliegtuigje, doe dan een rondvlucht. Of doe een rafttocht. Dat is vooral voor Steven onvergetelijk, maar ook voor volwassenen een ‘life time experience’.

  5. Die eerste foto lijkt wel weggerukt uit ‘Nooit meer slapen’.

  6. heerlijk om te lezen en genieten van je foto’s , vind je het niet geweldig mooi daar? ik krijg zo’n heimwee als ik je foto’s zie

  7. Wat een prachtige foto,s en wat een lokatie, die camping! Daar wil ik ook zeker een keer naar toe. Maar niet met de caravan, ik had het in mijn broek gedaan, ondanks het mooie uitzicht. Een cruiseschip is wel een idee, dan kan je hooguit tegen de bergen aan varen.

  8. Door de wolken krijg je wel erg mooie foto´s. Een blauwe hemel is op foto´s meestal erg saai.

  9. Wat prachtig daar!! Wij lossen jullie over een paar weekjes graag af…… Door jullie verhalen en foto’s krijgen we nog meer zin om te gaan dan we al hadden. Lekker verder genieten!!!


Geef een reactie

Categorieën

