Gepost door: prretje | juli 11, 2012

Fortuna

Woensdag 11 juli, Flåm

Noren zijn geen mietjes. In de stromende regen zetten ze hun tent op, sjouwen hun boot naar het dichtstbijzijnde water en werpen vervolgens achteloos hun hengel uit. Kleine kinderen schommelen en wippen net zo gemakkelijk in hun regenpak dat je haast zou denken dat ze erin ter wereld waren gekomen. Gewoon negeren, is het devies van de Noor als het gaat om extreem natte weersomstandigheden.

Met die houding hebben wij wel wat. Niet dat we nu gelijk met een kayak de vele watervallen die hier rond de camping zijn ontstaan, willen bedwingen maar een fjordloopje van een kilometer of tien onder de paraplu is een redelijke variant, vinden we.
Eerst maar even kijken bij de Costa Fortuna, het enorme cruiseschip dat vandaag is aangemeerd en stuivertje heeft gewisseld met de MSC Magnifica. Hoogstwaarschijnlijk het meer fortuinlijke zusje van de Costa Concordia die een tijdje terug op de rotsen is gelopen. Van haar loopplanken komen Italianen en Spanjaarden waarvoor alleen de regen al een bezienswaardigheid is. Ook wij laten het schip achter ons en wandelen langs de rechterkant van de fjord richting Otternes, een boeren dorpje van drie schuren.

Fjordboten varen uit om hun passagiers vanaf het water te laten kennismaken met de diep in het land snijdende zeearmen en de vaak loodrechte bergwanden.

De roodgekleurde huisjes op de hellingen weten alles over wie er komt en gaat, als hun zicht tenminste niet vertroebeld wordt door laaghangende wolken.

Juist op een moment dat ik wat achterop raak, gaat mijn telefoon.
“U bent toch de moeder van Maaike en Steven?”, hoor ik aan de andere kant. “Ik wilde u nog even bellen voor de vakantie…, of bent u toevallig zelf al op vakantie?”, komt er aarzelend achteraan.
Ik vertel de klinisch genetica van het Leids Universitair Medisch Centrum, want díe is het, dat ik langs een Noorse fjord loop.
“O jee, dan hou ik ’t kort”, zegt ze, ”maar wat goed dat jullie ‘t weer hebben aangedurfd na vorig jaar. Ik weet niet of ik dat had gekund.”
Alleen voor dát begrip kan ze bij mij al niet meer stuk.
“Waar ik voor bel, is dat alle uitslagen van de kinderen eindelijk binnen zijn en dat ik officieel kan melden dat ze beiden niet het erfelijke Syndroom van Marfan hebben. Gezien het ernstige gebeuren met hun vader raad ik alleen aan om één keer in de vijf jaar een uitgebreide echo van het hart te laten maken. Nou, als dát geen goed bericht is…”

Ik doe mijn paraplu dicht en hef mijn gezicht naar de grijze wolken. Terwijl mijn gezicht langzaam nat wordt, voelt het alsof vrouwe Fortuna me zachtjes zoent.
En dan pas ga ik op een holletje achter de mannen aan.

Responses

  1. Mooi telefoontje, ik had haar aan de lijn toen ik in jou bieb liep. Dat laatste
    stukje kan alleen jij zo mooi verwoorden.

  2. wat een goed nieuws !! nu kunnen jullie dubbelop genieten.

  3. Schitterend nieuws en schitterend verwoord.

  4. Wat een goed nieuws!! Dat is wel een felicitatie waard en je krijgt er, naast die van Fortuna, van ons ook nog een zoen bij!

  5. geweldig nieuws! fijne vakantie verder in Noorwegen,

  6. Geweldig nieuws!

  7. Mooi, mam! :). Love you!

  8. Mooi bericht Irene! Kun je nog meer genieten van de vakantie. Groeten, Ineke

  9. Al regent het nog tot eind augustus (wat ik oprecht niet hoop) jullie vakantie is zonnig.Mens, wat schrijf jij mooi!

  10. Een prachtig bericht uit een prachtig land!
    Ennuh, als scandofiel smul ik natuurlijk van je blog.
    Nog veel plezier!
    Die regen verdwijnt vanzelf (-:

  11. Een betere naam voor je blog had je niet kunnen bedenken.
    Fortuna… Gefeliciteerd met het goede bericht.
    Leve de mobiele telefoon.
    Vooral doorgaan met deze prachtige vakantie verslagen.
    Grote groet Ria van Eck

  12. Schitterend nieuws!
    En je verhalen zijn weer prachtig!

  13. En de foto’s nog mooier!

  14. Allemaal bedankt voor de lieve reacties. Mijn internettijd hier is uiterst beperkt dus ik kan niet altijd en overal op reageren maar het is een fijn gevoel dat jullie aan de andere kant ons zo trouw volgen.
    Lieve groet,
    Irene

  15. Wat heerlijk. Nu nog meer genieten.


Geef een reactie

Categorieën

