Gepost door: prretje | juni 28, 2012

Glad zeetje

Met mijn incasseringsvermogen op de hoogste stand, meldde ik me in m’n lunchpauze, samen met mijn camera, bij Guus van de fotowinkel.

“Loop regelmatig maar even binnen”, had hij gezegd, “dan geef ik je wat feedback op je foto’s. Maar ik ben streng en zeg het recht voor zijn raap dus je moet wel tegen kritiek kunnen.”
Opbouwende kritiek kan een mens alleen maar beter maken, dacht ik, dus vooruit maar. Ik overhandigde mijn camera aan Guus die met een ernstig gezicht en in totale stilte de ongeveer vijftig foto’s scande die op het kaartje stonden. Toch een beetje zenuwachtig schuifelde ik heen en weer. Had ik nu de gebruiksaanwijzing maar helemaal gelezen, dacht ik spijtig.
Guus keek me nadenkend aan en zei toen: “Ik moet je een compliment maken, je hebt oog voor belijning en kiest mooie composities. Ik kan zien dat je niet zomaar wat plaatjes schiet maar dat je goed kijkt. Ik meen het serieus, je hebt een compliment verdiend en dat zeg ik niet tegen iedereen!”
Ik had me op alles voorbereid behalve dit en voelde me terstond een paar centimeter groeien. Daarna bespraken we uitgebreid een aantal mogelijkheden van de camera en kreeg ik nog wat handige tips mee. Met de belofte dat ik volgende keer terugkom met nieuwe foto’s op de kaart én het boek der techniek beter heb bestudeerd, vertrok ik opgewekt uit de winkel.

“Slimme verkoper”, hoor ik sommige mensen al denken. Laat het zo zijn, maar ik dacht vooral: soms is een glad zeetje ook wel eens prettig.

Responses

  1. Hij heeft gelijk en straks op vakantie kan je de gebruiksaanwijzing een lezen en de camera uitproberen. Ben je er al achter waar het stof zat?

  2. Guus zegt, wat wij allang wisten

  3. Niet zo twijfelen aan jezelf.


Geef een reactie

Categorieën

