Gepost door: prretje | juni 17, 2012

Sportief genieten met een doel

Of die vijf van de bieb de 25 kilometer volbracht hebben, deed er eigenlijk niet toe. Waar het zaterdag voornamelijk om ging bij de Kippenloop, dé wandeltocht die in en om Katwijk werd georganiseerd, is het bedrag dat uiteindelijk op de teller zou komen te staan voor KiKa en KWF kankerbestrijding.
Waar de weergoden zich tot de minuut van onze start om 8.00 uur van hun chagrijnige kant lieten zien, werden ze al snel genoodzaakt hun plensbuien in te slikken. Binnen een half uur gingen de regenjassen uit en terug in de rugzak. En als 6000 mensen gedurende de rest van de dag tegen elkaar zeggen: “Wat een perfecte wandelomstandigheden”, dan doe je er als depressie goed aan om je gewoon niet meer te laten zien.
Het was even wennen om maar met z’n vijven te starten. Waar zes collega’s toch liever het traject van 15 kilometer aflegden, besloot ons kwintet een poging tot de 25 te ondernemen. Echt voorbereid waren we niet maar niet gewandeld is nooit de eindstreep gehaald, dachten we. Op de Boulevard wapperden de vlaggen ons al tegemoet. “Lekker briesje…” Na 4,5 km was het eerste knipje in de kaart tevens het teken voor de eerste, korte koffiestop bij de KRB.

Daarna het strand op naar Wassenaarse Slag. Het flinke briesje bleek een behoorlijk harde tegenwind te zijn maar de zandvloer was redelijk hard en goed begaanbaar.

“Gaan jullie maar vooruit, dit tempo hou ik niet vol”, zei een collega maar toen we na 9,2 km bij een strandpaviljoen op het terras aan de cappuccino en appeltaart zaten, kon zij moeiteloos weer aanschuiven. “Hèhè, dat zware stuk strand hebben we gehad.”

De duinen vormden vervolgens een waar paradijs. Met de wind in de rug, en een heerlijk zonnetje wandelde het lopersgilde vervolgens gedurende 10 km langs de mooiste plekjes in de natuur.

Op het keuzepunt van 15 of 25 km wisten we het allemaal zeker: hup, naar rechts, op naar de kippenpoot die daar klaar moest liggen. Bij het binnengaan van Panbos kwamen echter de eerste scheurtjes in het harnas. “Getver, volgens mij heb ik een blaar onder m’n kleine teen!”, verzuchtte de één. En ook het steentje in de zijkant van de schoen van de ander bleek geen steentje maar een megaverzameling van vocht onder de huid te zijn.

Gelukkig bleek er in Panbos behalve een gezellige sfeer en een kippenpotenuitdeelplaats ook een blarentent te zijn en na een intensieve behandeling konden beide ‘aangetasten’ hun tocht vervolgen. Verder richting Katwijk, de Cantineweg op en daarna naar links, opnieuw de duinen in. Bij de stempelpost Draaihek stond de teller op 23,4 km en kon het een na laatste knipje in de kaart worden gezet.

De jeu was er bij de meesten intussen wel af: “Pff, ik zal blij zijn als ik de Oude Kerk zie.” Die wens ging snel in vervulling en na 25 km en ruim vijf uur lopen, was de stempelkaart vol en kon de roos door alle vijf met een vermoeide glimlach in ontvangst genomen worden.

En ik? Op het gevaar af mezelf als uitslover neer te zetten, kan ik niet anders zeggen dan dat het voelde alsof ik 25 km had gezweefd. Het kostte me geen enkele moeite, geen centje pijn. Mijn lijf voelde jong en sterk. Als iemand tegen me gezegd had: “Ga je mee, het is zo lekker buiten, dan maken we de 42 km vol met een rondje Maaldrift”, dan was ik misschien zomaar meegestapt.

Geen eigen verdienste of vanzelfsprekendheid om een goed functionerend lichaam te hebben en daarom bracht ik mijn roos na afloop naar m’n vriendin, wier lijf ‘op’ is en gesloopt door die ziekte.
5, 10, 15, 25 of 42 km, uiteindelijk maakt allemaal niets uit. Waar het zaterdag écht om ging, is die 182.500 euro die op de afrekening stond: een nieuw record. Dat dáár vooral iets goeds mee wordt gedaan.

Responses

  1. wat een pracht verslag van een mooie wandel tocht , en wat een prachtige woorden onder de laatste foto .

  2. Uitslover!
    Jullie hebben het prima gedaan!


Geef een reactie

Categorieën

