Gepost door: prretje | juni 5, 2012

Spannend

“De overgang van actrice in Goede Tijden Slechte Tijden naar een schrijfster van boeken vind ik persoonlijk niet zo vreemd”, vertelde Elle van Rijn maandagavond in de bibliotheek. “Voor beide functies kruip je als het ware in de huid van een ander personage en misschien doe ik dat juist wel zo graag om mezelf beter te leren kennen.”

Juni is de Maand van het Spannende Boek en vaak nodigen wij dan een bekende thrillerschrijver uit om te komen vertellen over zijn of haar werk. Elle van Rijn past natuurlijk prima in dit profiel, zeker door haar laatste boek ‘Mijn ontvoering: voor het eerst verteld door Toos van der Valk’.
“Toen ik het verzoek kreeg om met Toos te gaan praten en haar verhaal op te tekenen, moest ik eerst aan dat idee wennen. Geen eigen verhaal verzinnen maar een waargebeurde geschiedenis aan het papier toevertrouwen. Het klikte gelijk tussen Toos en mij en ik heb vaak en veel met haar gesproken. En met haar kinderen. Het aparte is dat de feiten duidelijk waren maar dat alles er tussenin, het gevoel over wát er was gebeurd en hóe beide partijen dat hebben beleefd, door mijn woorden moest worden ingevuld. Ik schreef op hoe het voor Toos voelde om doodsbang voor haar leven te zijn maar ook hoe verwarrend en hopeloos die drie weken ontvoering voor de achterblijvers waren. Het leek wel of de kinderen daarna werkelijk gingen beseffen hoe het voor Toos geweest moest zijn en ook Toos realiseerde zich toen pas hoe heftig die hele situatie voor de kinderen was.”

Over haar andere boektitels vertelde Elle van Rijn ook met passie maar liet slim het nodige aan de verbeelding van de lezers over. Want hoe liep het af met die dame die de koffer van een haar onbekende vrouw kreeg nagestuurd en zelf op onderzoek ging naar de eigenaresse. En zou die verpleegster dat winnende staatslot nog vinden voordat haar hele leven in puin viel?
Kortom: een aangename en verrassende avond waar het thema ‘spanning’ de rode draad vormde.

Bij de fietsenrekken buiten ving ik na afloop het volgende gesprek op: “Ze ziet er goed uit, hoor, voor een moeder van vier jonge kinderen. En dat ze een maand geleden van haar tweede man gescheiden is, zou je ook niet zeggen. Maar zou die kerel die ze nu bij zich had haar ‘nieuwe lover’ zijn, denk je? Hij lijkt me wel jonger, een soort ‘toyboy’ misschien…?”

Niet alleen haar boeken maar ook de schrijfster zelf bleek op deze avond nog ‘spannend’ te zijn.

Responses

  1. Zéker een “spannende” vrouw! Menig man zou een ander door haar gesigneerd briefje willen. (Misschien zelfs ook die zgn. toyboy-fotograaf)

    • Ooo, je bedoelt een boodschappenlijstje. Wat stel jij je dienstbaar op, Tim. Menig vrouw zou er een moord voor doen. Ook weer spannend!

  2. Was zeker een boeiende avond.
    Ik moet alleen opbiechten dat het slap van mij was om [zelfs na aanmoedigen van mijn schoonzus} niet durfde te zeggen dat ik haar ken van Goede Tijden.Net zoals de rest van de vrouwen die haar ook niet kende van deze soap.
    Jij bereikt nogal veel mensen met je blog,dus…. ja ik kijk elke avond naar Goede Tijden en ik vind het nog leuk ook.

    • Haha, met deze openbare boetedoening heb je je ‘laffe gedrag’ helemaal goed gemaakt 🙂


Geef een reactie

Categorieën

