Gepost door: prretje | april 24, 2012

Het genot van luisteren

Ik denk dat ik ’t maar eens met Gijs ga proberen.

In de file, tijdens het schoonmaken of het strijken, gedurende uren van slapeloosheid, in bad, op de fiets, tijdens een zwoele zomeravond, in het vliegtuig, op het strand. Overal kun je van lezen luisteren maken. Ontelbare boeken, voor alle leeftijden en in alle genres, zijn er te beluisteren: thrillers, binnen- en buitenlandse literatuur, kookboeken, hoorcolleges, kinderboeken en managementboeken. En natuurlijk in de bibliotheek te leen.

Jack Wouterse doet het, Herman Koch, prinses Laurentien, Adriaan van Dis, Diewertje Blok, Job Cohen, Joost Zwagerman, Nico Dijkshoorn, Willem Nijholt, Georgina Verbaan, Isa Hoes, Geert Mak. Allemaal grote namen en goede voorlezers. Wie er ook werk van maakt is acteur Gijs Scholten van Aschat. Vorig jaar won hij de Ésta Luisterboek Award voor het inspreken van het luisterboek ‘De tuinen van Dorr’ van Paul Biegel. En dit jaar schreef én sprak hij het Luistergeschenk in dat deze week (Week van het Luisterboek) in de bibliotheek gratis aan elke klant wordt uitgereikt die een luisterboek leent.

‘Beretta Bobcat’ heet het literaire schrijversdebuut van Gijs Scholten van Aschat en het begint zo:
‘Soms zie ik zijn gezicht ineens.
Hij kijkt me aan met geknepen ogen alsof hij tegen de zon inkijkt.
Hij ligt op zijn rug. Ik kijk op hem neer. Hij wil iets zeggen, maar de woorden zijn zoek. Ik voel een zachte zomerwind en tegelijkertijd heb ik kippenvel, dat verbaast me, net zoals het me verbaast dat de jongen daar stil op zijn rug ligt te happen als een vis op het droge. Ik kende hem als Doosje.’

Een luistergeschenk in zes bedrijven, waarin Fons van Drille van plan is zijn vrouw Ada, met haar dunne haar en dunne lippen, om te brengen met een stuk staaldraad. Een plan dat niet gesmeerd verloopt.
Gijs Scholten van Aschat leest het ritmisch voor en snel, bijna net zo koortsachtig als de paniekerige hoofdpersoon zich moet voelen.

Het genot om voorgelezen te worden, ik kende ’t als kind al. Je te laten meesleuren in een verhaal door een prettige voorlezer.

Ik denk dat ik ’t maar eens met Gijs ga proberen.

Responses

  1. ‘Overal kan je van lezen luisteren maken.’ Prachtig zinnetje. Hier in de krochten van de bibliotheek lopen ze ook met oortjes in te werken, luisterend naar boeken.

    • Ik zie ’t voor me, daar in de krochten van de universiteitsbibliotheek (alhoewel ik daar nog nooit geweest ben…).

  2. Dan kom je een keer kijken. Zet maar op je lijstje.


Geef een reactie

Categorieën

