Gepost door: prretje | april 11, 2012

Het beest

“Het beest in de bek kijken, je moet het beest stoïcijns in de bek kijken”, zei hij.

Gisteravond zag ik een interview van Frénk van der Linden met René Gude, filosoof. Beide mannen zijn even oud, 54 jaar. Alleen is René Gude ziek en zeer waarschijnlijk ten dode opgeschreven. Frénk vroeg ‘m hoe hij met die wetenschap omging.

Op heldere manier legde Gude uit dat je twee dingen niet moet doen. Niet wegkwijnen en als een natte dweil op de bank gaan hangen. Maar ook niet te optimistisch zijn en de ernst van de situatie ontkennen bij mensen die weten hoe de vork in de steel zit. Dan maak je je familie en vrienden heel ongelukkig. Je moet overal open over kunnen praten.

“Dat je ’t kúnt!”, zei Frénk met een mengeling van verbijstering en verwondering in zijn stem. “Ik kan totaal niet begrijpen dat iemand er vrede mee heeft dat-ie dood gaat.”
“Begrijp me goed”, antwoordde René, “ik vind ’t ook heel jammer want ik wíl niet dood.”
“Is er iets dat je andere mensen kunt meegeven die hier ook mee te maken krijgen?”, vroeg Frénk aan het eind van het gesprek.

“Het beest in de bek kijken”, zei René toen en hij lachte erbij.

Ik voelde dat de haartjes op m’n arm omhoog kwamen en ik wenste René toe dat-ie het vol zou kunnen houden om dat beest stoïcijns in de bek te kijken.
Net zolang tot het kreng z’n ogen zou neerslaan.

Responses

  1. Het doet me denken aan Martin Bril, die voor zijn dood zei dat de bal in de hoek lag en dat hij er niet meer bij kon komen. De ziekte, en daarmee de dood had hem in zijn greep. Het doet me ook denken aan een interview van Antoine Bodar met Paul Witteman dat ik een paar maanden geleden gezien heb en waarin de laatste opmerkte dat hij niet kon begrijpen dat er een god bestond, juist vanwege de dood. Er waren in een bepaalde periode zoveel goede vrienden van Paul overleden, ook nog jonge mensen, dat hij niet kon begrijpen dat er een god was die dat kon goedvinden. Terwijl er aan de andere kant ook hele mooie muziek was, zoals van Bach, dat je bijna niet kan begrijpen dat een mens tot zulke bovenmenselijke prestaties in staat is. Dan moest er bijna wel weer een god bestaan. De dood is wel het meest onaanvaardbare wat er op de wereld bestaat, en het feit dat we weten dat ie altijd op de loer ligt, zorgt er natuurlijk voor dat wij mensen altijd zo druk zijn en nog van alles willen doen, eruit halen wat erin zit, in het leven, dat we verzekeringen en hypotheken afsluiten, sporten, schrijven (bloggen), lezen, reizen, zo veel mogelijk, een ratrace tegen de tijd. Dat we dat weten, dat we doodgaan, dat we ons daar bij alles wat we doen van bewust zijn, daarin verschillen we van de dieren, op wie we wat dit betreft verdomd jaloers mogen zijn.

    • Dank voor je uitgebreide reactie!
      Het is onze soort toe te wensen dat al die drukke bezigheden niet alleen gezocht worden als race tegen de tijd, maar dat er ook af en toe de rust is om stil te genieten.
      Als je het kunt opbrengen om zó tegen de dood aan te kijken, dan hoef je nooit jaloers op een dier te zijn: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248081#00:08:35

      • Helemaal gelijk, Irene. Nu ik de uitzending gezien heb, kijk ik er weer anders tegen aan. Maar wat een nuchterheid van de filosoof om zo tegen de dood te kunnen aankijken. Je moet maar durven, of in zijn geval, niet anders kunnen.

  2. Beste Rene,
    ook ik heb de uitzending met Frenk gezien;daarvoor had ik al een interview
    in de Volkskrant gelezen
    Ik wilde toen al meteen reageren maar je weet hoe dat gaat.
    Toen ik over je las en je later op TV zag,moest ik steeds aan jou denken
    i.v.m.onze gezamelijke bootreis op “de G rietje”
    Ik als kok en jij en je partner als leerlingen.
    Wat hebben we toen gelachen.Ik heb nog lang aan jullie gedacht.
    Ik ben nu al 80 jaar en gezond en jij nog maar 54 en al zo ziek.
    Helaas kan er niet geruild worden.
    Ik denk aan je.Wies Lambriex


Geef een reactie

Categorieën

