Gepost door: prretje | april 6, 2012

Eilandgevoel

Als wij in Katwijk vanaf het strand naar de horizon tuurden, zagen we daar jarenlang in zee het zogenaamde REM eiland liggen. Een soort boorplatformachtig geheel, een kunstmatig eilandje op palen dat in eerste instantie gebruikt werd door de commerciële zender TV Noordzee.

Ook nadat de zeezenders verdwenen waren, bleef het REM eiland in ons vizier. Nu als meetpost voor Rijkswaterstaat.

En al die tijd dat dat rood-witte gevaarte in de verte van de zee lag, wilde ik er naar toe. Gewoon, om even te kijken hoe het er daar uitzag. Om rond te lopen boven de golven. Om te zwaaien naar de Oude Kerk op de Boulevard.

Het kwam er niet van want in 2006 werd het REM eiland ontmanteld en de horizon voor Katwijk weer glad gestreken.

Maar soms kent het lot verrassende wendingen want vandaag beklom ik dan toch de trappen van het REM eiland. Ik stond helemaal bovenop, kon alle kanten op kijken en overal zag ik water en schepen. De reddingsboten hingen paraat.

Het eiland blijft verbazen want behalve een adembenemend uitzicht op het IJ (jawel, de verhuizing van Katwijk naar de Haparandadam in Amsterdam is een feit) biedt het sinds 2011 ook een restaurant.

“Sorry voor de niet zo snelle bediening, het was drukker dan we verwacht hadden”, verontschuldigde de serveerster zich voor de langgerekte lunch. Ze had het echt niet hoeven zeggen: wij verveelden ons geen seconde op onze hoge uitzichtspost.

Wie op slechts een paar meter van de walkant een overweldigend eilandgevoel wil krijgen, moet zeker ook eens langsgaan bij het REM eiland.

“Doe ze de groeten in Katwijk”, kregen we mee toen we het eilandje verlieten. Voor wie het wil: bij deze dan.

 

Responses

  1. Goh Irene wat leuk dat wist ik helemaal niet! Dacht dat het gewoon gesloopt was. Ik ga ook vast en zeker een keertje kijken van de zomer.

  2. Wat een goede tip en ik geniet van de foto’s. Ik denk dat het dit eiland was, waar mijn vader de antenne op richtte, we hielden onze adem in, hij stond in het luik onder het dak op de onbevloerde zolder, maar als hij het kon redden dan zegen we Mister Ed en een heks en haar moeder en nog veel meer, dat hadden onze nichtjes en neefjes verteld en ja, ohhh, wonder het lukte. Ik ga zeker weten kijken en genieten. Fijne Paas.

  3. Irene, ik kan je vertellen dat ik 2e paasdag er ook bovenop heb gestaan, heel bijzonder. Wij hebben er heerlijk gegeten en gelijk genieten van het uitzicht.
    Bedankt voor je tip!

    • Wat leuk, Dineke! Ik heb ’t al van zoveel mensen gehoord: haast niemand wist dat het eiland nog ergens in actie was….
      Had ik nu maar aandelen 🙂

      Groetjes!


Geef een reactie

Categorieën

