Gepost door: prretje | april 2, 2012

Kop op!

Elk jaar heb ik er een paar in mijn achtertuin: van die mooie, paarskleurige kievitsbloemen. Ik word er altijd blij van als ik ze weer zie. De bloemkelkjes zijn spectaculair getekend en de patroontekening lijkt wel een beetje op een slangenhuid.

Maar wat ik niet snap van de kievitsbloem is dat als je zó mooi bent, je dan je kopje laat hangen en deemoedig naar de grond kijkt. Nergens voor nodig. Mijn moeder zou gezegd hebben: “Meisje, schouders recht en hoofd omhoog.” En zo is ’t maar net.

 

Responses

  1. Schitterend! Maar gaat de bloem ook open, of blijft het een kelk?

    • Ja, de kelk gaat wel wat meer open maar blijft altijd in hangende vorm.

  2. het is inderdaad een prachtige bloem!

  3. kievietsbloem: wat is het raakvlak met een kieviet?

    • De fraaie witte of paarse gespikkelde bloemen lijken wel wat op kievitseieren, vandaar de Nederlandse naam ‘kievitsbloem’. Maar eerlijk gezegd, Tim, doen ze mij meer aan een slangenhuid denken. Ongetwijfeld ook omdat ik nooit zelf een kievitsei in handen heb gehad. Jij?


Geef een reactie

Categorieën

