Gepost door: prretje | maart 8, 2012

U

“Hallo Irene! Hoe is het met u? Ik zou graag nog een paar studieboeken van de bieb willen? Bent u morgen aan het werk? Kom ik wel even langs… Groetjes, L.”

Dát is nou een WhatsAppje waar ik even zwaar van moet slikken.
Niet vanwege de afzendster, zijnde de vriendin van mijn neef en juist een heel aardige en spontane meid van een jaar of eenentwintig.
Niet door het feit dat ze geen lid is van de bibliotheek en toch graag boeken wil lenen.
Niet omdat ze de tante van haar vriendje inschakelt om aan het benodigde studiemateriaal te komen.
Dát is het allemaal niet. Wat mij vooral in verwarring brengt, is dat kleine woordje ‘u’.

“Als je nog 1 keer u tegen me zegt, ga ik volgende keer op je tenen staan! U is zó oud”, schreef ik haar terug.
Dreigen met martelpraktijken is een vorm van onmacht, ik weet ‘t. Maar hoe leg je een jong iemand anders uit dat je je, al ben je dertig jaar ouder, ook nog steeds jong voelt? Het is een onmogelijke missie, ben ik bang.

“Haha, ik zal het niet meer doen! Helemaal top!”, luidde haar antwoord even later.
Soms is ferme taal een noodzaak.

Responses

  1. 54 en mooi natuurlijk grijs , voel mij 25 maar U is onvermijdelijk vrees ik

  2. o erg ik vergeet het belangrijkste nog ( komt omdat ik mij niet zo voel) ben ook nog Oma en dan is het U helemaal niet van de lucht haha

  3. De u-vorm is een vorm van respect tonen. Accepteer het met een grote glimlach. Heeft dus niet persé met leeftijd te maken.

    • Tim zo had ik het nog niet bekeken maar is iid waar en geeft dan wel een goed gevoel 🙂

      • Waarom is oud(er) worden en U genoemd worden nu zo’n probleem. Het lichamelijke verval is idd niet leuk maar is een natuurlijk proces waaraan niet te ontkomen is. Het alternatief, dat is pas erg (jong overlijden)
        Dan nog iets wat me van het hart moet. Via Herakles en de reactie van de puberzoon kwam ik op deze blog terecht en las de verhuisperikelen van de dochter. Als zij een lichamelijke handicap heeft moet je dit maar als ongelezen beschouwen maar anders ….. waarom hebben jullie al die werkzaamheden voor haar gedaan?

  4. Struisvogelpolitiek!

  5. Dan klinkt Walter met zijn “gij” toch heel wat gemoedelijker!


Geef een reactie

Categorieën

