Gepost door: prretje | februari 27, 2012

Uniform

Een man in een uniform? Mij boeit het niet, om het maar op een moderne manier te zeggen.

Toen mijn goede vriend Edwin nog boswachter was, had hij verreweg de meeste sjans als hij in z’n mosgroene outfit met z’n kekke hoedje door de duinen fietste. Zijn uniform was ‘m op het lijf geschreven en daarom had hij vaak ’s avonds geen zin om z’n Staatsbosbeheervelletje af te stropen. Behalve als ik kwam. Dan pelde hij zich uit, trok een spijkerbroek en een shirt aan en dan lachte ik extra lief naar hem. Ook bij mijn zwager, een stoere politieman, voelde ik een bepaalde mate van afstandelijkheid opkomen als hij zich in diensttenue meldde. Maar zodra hij weer tot een familielid in vrijetijdskloffie was getransformeerd, verdween deze distantie als sneeuw voor de zon.

“Om het merk ‘de Bibliotheek’ te promoten, is er een hoogwaardige promotionele kledinglijn toegevoegd aan het huisstijl assortiment”, staat er te lezen op de brochure Promotioneel textiel, die op mijn bureau is terecht gekomen. Uit klantonderzoek is gebleken dat er aan de herkenbaarheid van onze medewerkers nog wel iets verbeterd kan worden. De badge, ter grootte van een kleine pannenkoek die wij op borsthoogte dragen, is blijkbaar niet voldoende. Reden genoeg om de hippe folder door te bladeren. Een bodywarmer, een windbreaker, een polo longsleeve en een gewone polo, een sweater, een T-shirt basic Heren en een T-shirt basic Dames, voor beide doelgroepen ook een T-shirt plectrum en een T-shirt plectrum colors.
Professioneel gezien is deze kledinglijn een uitkomst. Jammer alleen van die hoge prijzen die een door bezuinigingen geterroriseerde beroepsgroep voor deze werkplunje op tafel moet leggen. “Met deze kledinglijn komen u en uw medewerkers verfrissend voor de dag! We hebben alvast een gevuld T-shirt voor u bijgevoegd”, sluit de begeleidende brief af.

Even schrok ik want ik dacht een moment dat ik die man cadeau kreeg die het T-shirt vulde dat hierboven aan dit blog te zien is. Een man in een uniformachtig shirt: mij boeit ook dát niet.
Gelukkig viel er toen een klein hardplastic T-shirtje, gevuld met pepermuntpilletjes, in mijn schoot.

Responses

  1. onze buurvrouw zei U tegen mij als ik thuis kwam in mn verpleegsters uniform , ik was toen 20 en zij 45 haha

    • Jaja, dat is de ‘kracht’ van het uniform…

  2. Weet je hoe ik graag bibliotheek medewerkers zie? Streng, pinnig, hoog opgestoken haar, of half lang grijs haar op de schouders, een half leesbrilletje waarover heen ze je bestraffend aankijken, “stilte” sissend als er iemand kucht. Gewoon het hele stereotiepe, daar herken je een bibliothecaresse van verre aan. Vrouwelijk natuurlijk, want zo hoort het. Zo’n bibliothecaresse was er in de jaren zestig toen de bieb nog op de Voorstraat zat en later alle die malle fratsen hun intrede deden om de bieb tot een multimediale vergaarbak om te vormen. Zucht. Dat waren nog eens tijden.

  3. Allemachtig, wat ben je toch hopeloos ouderwets. Je vergeet trouwens het mantelpakje nog. En de naaldhakken. Ik ken trouwens nog iemand die droomt van zo’n door jou beschreven bibliothecaresse. Ook zo’n tegendraads figuur.
    Tsja, als ik m’n best doe, kan ik ’t waarschijnlijk nog wel nadoen…, maar de kans is groter dat ik mezelf maar in een uniform hijs. Kijken of daar nog iemand op kickt 🙂

  4. Natuurlijk pelde ik mij voor “het mooiste meisje van de bibliotheek” graag uit mijn uniform! Weer aankleden gaat trouwens ook nog snel. Ik kwam laatst nog een SBB stropdas tegen en met mijn ogen dicht had ik hem zo weer netjes om geknoopt. Zelf vind ik een uniform erg prettig. Je hoeft nooit na te denken wat je aan moet en het is nog gratis ook.

    • Oh Ed, dat waren nog eens tijden, hè?
      Toen hadden we niet kunnen denken dat ik zoveel jaren later weer naar jullie toe zou komen in Spanje en dat jij je uniform definitief aan de wilgen zou hangen. Geen slechte deal, toch?


Geef een reactie

Categorieën

