Gepost door: prretje | februari 14, 2012

Valentino

Valentijnsdag? Wat een commerciële ongein. Niet aan mij besteed.
Dat zou mijn gedegen reactie zijn als iemand mij had gevraagd wat Valentijnsdag voor mij betekende.

Maar vanochtend bekroop mij ineens een moment van aarzeling nadat ik De Volkskrant in handen kreeg. Verleid door mooie woorden, las ik daar. Over de liefde en de macht van het woord oftewel over het verleiden van de geliefde met woorden.
Een aantal partners van schrijvers mochten spreken en dat leverde de volgende citaten op:
“Nog voordat G. en ik bij elkaar waren, won hij me al voor zich met zijn woorden.”
“Hij gaf me een gedicht dat hij over me had geschreven in de periode dat hij verliefd op me werd. Toen ik dat las, wist ik dat ik van hem hield.”
“Liefde op het eerste woord. Omdat alleen grote dichters zoiets kunnen schrijven, steelt de maker ervan mijn hart.”
“Ik viel op zijn ernst en vastberadenheid. En hij nam mij serieus. We deelden een liefde voor de literatuur.”
“Ook nu we inmiddels bij elkaar horen, schrijven we elkaar nog steeds.”

Ik smolt intussen als een ijsblokje op de barbecue. Dát wilde ik ook. Geraakt worden in het hart met woorden. Een stukje tekst, speciaal voor mij geschreven, in een soort Tommy Wieringa-achtige stijl. Want het is nu eenmaal de waarheid: voor knappe kerels of dure cadeaus ga ik niet door de knieën maar een man die me probeerde te verleiden met mooie zinnen en in beeldende taal, díe zou zo maar mijn Valentino kunnen worden.

Volgens mij bestaan ze niet meer, mannen die hier nog een poging toe doen. Van de definitie van liefde die Arnon Grunberg vandaag optekende, kreeg ik het in ieder geval niet warm: “Walging die op beschaafde en vakkundige wijze wordt onderdrukt. In naam van de kinderen, de carrière en het sociale leven.”

Valentijnsdag? Wie schrijft, blijft. Maar: wíe schrijft er nog?

Responses

  1. Humbug.

    Werkt dat? 🙂

    • In zoverre dat je feilloos bewijst waar ik al bang voor was: ze bestaan niet meer, die mannen die dat kunnen 🙂


Geef een reactie

Categorieën

