Gepost door: prretje | februari 7, 2012

Geen plek

Na twee dagen op de afdeling Acute Opname van het Leids Universitair Medisch Centrum gelegen te hebben, meldde zich een jonge arts aan het bed van m’n zusje met de volgende mededeling.

“U moet hier weg. Op deze afdeling moeten altijd bedden beschikbaar zijn voor onverwachtse opnames en daarom gaan we u verplaatsen.”
M’n zusje, die wel eens helderder uit haar ogen heeft gekeken, knikte slaperig.
“Dat had ik wel verwacht”, mompelde ze. “Naar welke afdeling brengen jullie me?”
“Uhhhh”, zei de witgejaste man, “u kunt hier helemaal niet blijven. Het is hier vol.”
Een stilte viel en terwijl ik langzaam de woorden zag doordringen bij de patiënt, nam de dokter weer het woord.
“Ja, het zit hier gewoon vol. Daarom heb ik een telefoontje gepleegd met het Diaconessenhuis, hier vlak om de hoek, maar helaas: daar is ook geen plaats.”
Aangezien m’n zusje nog steeds in slow motion reageerde, besloot ik voor haar de volgende vraag te stellen. “Kan ze dan naar het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp? Ze woont zelf ook in Leiderdorp en dan kunnen haar kinderen zelf even langskomen na school?”
De medicus keek me aan alsof ik hem aan afschuwelijk en onzedelijk voorstel had gedaan. Met vertrokken mond wist hij uit te brengen dat de onderlinge verhoudingen met het Rijnland Ziekenhuis zo slecht waren, dat-ie geeneens bereid was er een telefoontje aan te spenderen.
“U gaat naar Ziekenhuis Bronovo in Den Haag”, sprak hij vervolgens op zo’n verheugd toontje alsof we de hoofdprijs in de loterij hadden gewonnen.”
“Is dit allemaal wel zo handig?”, probeerde ik nog in te grijpen, daarbij ondersteund door een diepe zucht vanuit het bed. Maar de man in charge stond al ongeduldig met de deur in zijn hand.
“Het is niet anders. Ik ga de boel in werking stellen”, zei hij en weg was-ie.

Natuurlijk weet ik ook wel dat de klant geen koning is en de patiënt weinig heeft in te brengen maar als je zo’n verhaal hoort, dan krijg je toch spontaan last van jeuk. Is er een dokter die hier een zalfje voor heeft?

 

Responses

  1. Zorg verzekering bellen van je zusje en vragen of die bemiddelen dat zij naar rijnland zkh kan, moet op die manier lukken .Succes

  2. Schandalig. Je wordt soms ziek van de bureaucratie van ziekenhuizen. Ik ben net in de slag geweest met het afsprakencentrum van het Diaconnessenhuis, om een afspraak van mijn moeder morgen bij de wondpolie te verzetten. Situatie uitgelegd, en dan kan ze pas op de 21e komen! Maar er moet naar die wond worden gekeken. Telefoon neergelegd, weer gebeld en gevraagd direct te worden doorverbonden met de receptie van de polie – en kijk eens, ze kan straks gelijk komen.

    Maar goed, alles kan slechter. Toen mijn zwager twee jaar geleden in Frankrijk na een aanval van nierstenen van het ene ziekenhuis naar het andere moest worden vervoerd, vroeg de ambulance chauffeur na een paar kilometer aan mijn zus, hoe ze dat ging betalen. Aan de verzekeringspas die mij zus liet zien, had hij geen boodschap. Boter bij de vis. En zo stond mijn zus ’s avonds geld te pinnen met een wachtende ambulance achter haar. Waar gebeurd verhaal. Frankrijk.

  3. Wat een totaal achterlijk verhaal. Schande dat een arts, die naar ik meen enig opleidingsniveau heeft, dit soort achterlijke oplossingen verzint.

  4. Hier helpt zelfs het beste merk bretels ter wereld niet. Je broek zakt niet gewoon af, die stort zo hard naar beneden zodat je er gekneusde enkels van krijgt!

  5. Ik denk dat het Bronovo Ziekenhuis niet genoeg patienten krijgt om te kunnen voort bestaan. Zelfs in de Kop van Noord Holland krijg je te horen, niet naar Amsterdam, het Rijnland in Leiden valt af, je moet naar Bronovo.


Geef een reactie

Categorieën

