Gepost door: prretje | januari 30, 2012

Adviseren met flair

Uit allerlei klantenonderzoeken blijkt dat veel lezers het fijn vinden bij de hand genomen te worden. Niet letterlijk, maar wel als het om hun boekenkeuze gaat. Hoe kunnen frontofficemedewerkers van de bibliotheek hun gebruikers nu zo goed mogelijk adviseren?

‘Door te lezen!’, is in dit geval een te makkelijk inkoppertje. Ruim 17.000 titels verschijnen er per jaar in Nederland en dat is, ook voor de grootste boekenfreak, een beetje teveel van het goede om bij te houden. Toch zijn er allerlei handigheidjes aan te leren om snel een boek, dat je zelf niet hebt gelezen, te beoordelen en iets over de achtergond van de schrijver en het boek te vertellen.
Daarom keken we vandaag in de training Lezersadvies fictie naar wat er op het eerste gezicht is af te lezen aan een boek. Wat vertellen de omslag, de titel, de auteur, de uitgever, de flaptekst en de inhoud ons? En hoe zit het met de verteller, de personages, het thema, de verhaalruimte en de tijd waarin een roman speelt?

Met de boeken op tafel nam Eric Dekter, die meer dan 25 jaar een eigen boekwinkel in Almere had, ons vandaag met het nodige zelfvertrouwen en enthousiasme bij de hand. Zodat wij dat straks bij onze lezers met net zoveel flair en kennis kunnen doen.
Eigenlijk wel een verademing om na trainingen klantenservice, presenteren voor groepen, omgaan met lastige klanten, displayen/frontaal presenteren nu eens een keer met het product zelf aan de gang te gaan.

Toen boeken nog een zeldzaamheid waren, zei Erasmus: “Een leven zonder boeken is niet leefbaar”. In onze tijd zou je misschien kunnen zeggen: “In een leven met boeken in overvloed is een goed advies van grote waarde”.

Advertenties

Responses

  1. Maar boeken worden toch weer een zeldzaamheid?:-)
    Ik heb sinds vorige week een tablet/e-reader (als een van de laatsten in de familie) – en voortbordurend op je wat je hierboven schetst, hoe beoordeel je een e-book? Bij Amazon and Bol kun je als lezer/klant beoordelingen plaatsen. Handig, zou de bibliotheek ook niet zo’n online service kunnen aanbieden? Een meer digitaal gerichte bibliotheek zou ongetwijfeld meer lezers trekken. Onpersoonlijker, natuurlijk. Maar niet iedereen heeft daar een probleem mee. Alle boeken die ik vorig jaar heb gelezen, zijn afkomstig van Amazon. Gewoon, omdat het voor iemand die het erg druk heeft, zo ontzettend eenvoudig is. Meestal heb je je boek binnen drie dagen in de brievenbus. Ik ben ervan overtuigd dat het binnen 5 jaar de manier is om je boeken ook te lenen – wat niet betekent dat je de fysieke bibliotheek daarvoor moet opofferen natuurlijk. Maar dan moet je daar nu wel ogenblikkelijk op inspringen. Dan kan je een slag maken als bibliotheek.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: