Gepost door: prretje | januari 28, 2012

Plas om

“Kom op”, zeg ik tegen de man die liever fietst dan wandelt. “Volgens mij is het een mooi rondje, niet te ver en ik trakteer op een lunch.”

Op naar de Reeuwijkse Plassen voor een loopje rond de plas Broekvelden. Het is nog grijs en een beetje nevelig en we besluiten eerst het Paviljoen Reeuwijkse Hout aan te doen voor een bakkie koffie en een sandwich/uitsmijter. Vanuit de serre van deze gezellige tent hebben we volledig uitzicht over het gekozen winterverblijf van tienduizenden eenden, ganzen, smienten, zwanen en futen.

Als het er buiten steeds lichter en aangenamer uitziet, breken we op en beginnen ons tochtje langs het surfstrand dat nu meer weg heeft van een hondenuitrenplaats. Maar zodra de keffers, bijters en blaffers achter ons zijn gelaten, wordt de rust heer en meester en is alleen het geroep van de vogels nog hoorbaar. Via Abessinië naar de Lecksdijk: met mooie doorkijkjes over de plas en stille weggetjes omzoomd door knotwilgen en wuivend riet.

Na een half uurtje zijn de twee rode ijsklompen die aan mijn lijf hangen, getransformeerd in twee warme handen. Dan over de Bosmankade en de Zoetendijk. De zon breekt door en maakt het plaatje nog mooier. Op de Oudeweg en Kooidijk lijkt het wel of er een blik vogelaars is opengetrokken. Sjouwend met enorme statieven en toeters van lenzen, is dit duidelijk het serieuzere werk en snel stop ik mijn kleine toestelletje in mijn jaszak.

Of ringslangen ook een winterslaap houden, weet ik eigenlijk niet maar ze zijn, behalve op het infobord, in geen velden of wegen te bekennen. Geeft niks, er zijn vogels genoeg die op deze middag de hoofdrol voor zich opeisen.

“Nou?”, zeg ik op de terugweg in de auto, “geef je het nog toe dat wandelen gewoon leuk is en dat ‘t lekker is om buiten te zijn?” Een zacht gesnurk klinkt op. Ik kijk opzij, zie een rozerig hoofd heen en weer knikken en trek voorzichtig m’n eigen conclusie: hij is in meerdere opzichten om.

Responses

  1. Wandelen, daar kan geen fietsen tegenop vind ik. Heerlijk.

    • Ik vergat nog wat. Wat bij wandelen zo mooi is, is de manier waarop je daarbij van de natuur (of van de stad natuurlijk) geniet. Dat is zo sensitief, niets schiet aan je voorbij. Dat is hetzelfde als met skieën vs. langlaufen. Skieërs suizen naar beneden, maar als je langlauft voel je de natuur zo intens om je heen.

      • Zo is het en niet anders!

  2. wat een heerlijk rondje om te lopen , op dit moment kan ik niet goed lopen krijg 20 maart een nieuwe heup en ga er vanuit dat ik na revalidatie weer heerlijk kan lopen zonder pijn en ander ongemak , en zoek dan dit stukje op om ook te lopen , als je nog meer leuke rondjes hebt , ik hou mij aanbevolen

    • Dat is zeker te hopen, Elly. Niet goed kunnen lopen, lijkt me echt een ramp. Goed herstellen na de operatie en dan is dit inderdaad een perfect rondje om voorzichtig weer te beginnen.

  3. Ik heb ook mooie jeugdherinneringen aan De Reeuwijkse Plassen.
    Meerdere jaren ben ik -toen daar nog de jeugdherberg De Waterhaan was- op zeilkamp geweest.
    Een heel bijzonder moment was een absoluut windstille zondagochtend waarbij we peddelend langs een kerkje kwamen waar de dorpskapel buiten aan de waterkant zat te oefenen, en wij met 4 boten in stilte op het water hun publiek waren.

    • Ha Leo, geen jeugdherberg meer gezien. Mooi beschreven, dat verstilde moment op het water in je jeugdjaren. Iets om je altijd bij te blijven.

  4. Wat toevallig dat wij zondag het zelfde rondje hebben gelopen. Een heel herkenbaar stukje om te lezen deze keer. Mooie foto’s heb je weer gemaakt trouwens. Toen wij er waren was het grijs, somber en vreselijk koud, brrrrr…. We hebben met gloeiende wangen na afloop een bakkie gedaan.

  5. Nog een weekje en ik hoop er te schaatsen. Prachtige tocht op het ijs

    • Nou vooruit, hoewel ik snak naar het voorjaar, hoop ik voor je dat je wens uitkomt.


Geef een reactie

Categorieën

