Gepost door: prretje | januari 17, 2012

Taalverwarring

“Alstublieft, hier is uw toegangskaart voor de lezing van Adriaan van Dis.”

Met een zwierige beweging legde mijn collega het uitgeprinte bewijs in de hand van de klant. “Ik heb er nu al zin in”, probeerde deze de tijd tot de lezing van de literatuurschrijver op 11 april alvast in woorden te overbruggen. Een blijde glimlach plooide z’n lippen toen hij nog een moment op zijn pas verworven kaartje keek. Maar toen betrok zijn gelaat.

“Kom ik hier wel mee binnen?”, vroeg hij aarzelend. “Dit is niet te lezen, in ieder geval niet door mij…”.
Mijn collega kon het ook niet lezen. En ik beheerste deze taal evenmin. Even twijfelde ik of de man moest vertellen over een irritante update van het systeem waardoor er een aantal rare foutjes waren geboren die weer snel geëlimineerd moesten worden. Ik deed het maar niet.
“Meneer, natuurlijk komt u binnen. Ik zet mijn handtekening eronder en dan is er geen enkel probleem om straks van Adriaan van Dis te kunnen genieten.” Opgelucht ging de klant huiswaarts.

Nu vraag ik me alleen af of ’t toch niet verstandig is om even bij meneer Van Dis te informeren of hij nog wel gewoon Nederlands spreekt. Je weet ’t tenslotte nooit: straks heeft-ie ook een update gehad en dan valt er met mijn handtekening helemaal niets te repareren.

Responses

  1. 9600 baud, 8 Bits, No Parity, 1 Stopbit?

    Ik gok dat het een printer is die nog gewoon met een kabel aan een PC is aangesloten en geen netwerkprinter??
    Leuk om zoiets weer eens te zien!!

  2. Het was inderdaad de printer die plotseling, om nog steeds onduidelijke reden, de hik had. Als simpele ziel vraag ik me dan altijd af waarom hij vijf minuten eerder nog wel gewoon een kaart in het Nederlands uitprintte? In die tijd is er ogenschijnlijk niets gebeurd/veranderd qua kabels of wat dan ook en toch sta je ineens met een formulier in je hand, opgesteld in een inheemse variant van het Swahili. Van die dingen….. grrrr!

  3. Ik zie op de school waar ik als docent werk regelmatig PDF bestanden langskomen die op het scherm prima leesbaar zijn maar na printen veranderen in iets dat alle verbeelding te boven gaat. Vaak iets raars in het bestand zelf…

    • Dit was precies zoiets…. nou ja, het levert in ieder geval een blogje op.


Geef een reactie

Categorieën

