Gepost door: prretje | januari 1, 2012

Opnieuw

Hoezo is die eerste dag eigenlijk anders dan alle andere?, vroeg ik me af terwijl ik me naar het volgende bezoekje haastte.

Natuurlijk wens ook ik iedereen met wie ik op wat voor manier dan ook verbonden ben, van harte al het beste en mooiste voor het nieuwe jaar toe. Liefde. Gezondheid. Voorspoed. Een jaar met een lach, maar ook met de innerlijke kracht om te dealen met wat er op je pad komt.
Maar is dat een specialiteit van 1 januari om die gedachten te hebben of wensen wij onze geliefden dat op iedere andere dag van het jaar ook toe? Is nieuw echt nieuw of gewoon toch een beetje oud?

Toon Tellegen moet ook zoiets gevoeld hebben toen hij ‘Opnieuw’ schreef.

Ik wil opnieuw beginnen
en ik begin opnieuw

maar het is niet nieuw
waaraan ik begin
opnieuw is echt opnieuw oprecht opnieuw
hoe moet ik het zeggen.

Ik begin opnieuw opnieuw
nu ga ik echt opnieuw beginnen

maar het is opnieuw niet nieuw
het is in de verste verte niet nieuw
lijkt niet eens op nieuw.

Ik begin opnieuw
ik moet en zal opnieuw beginnen
het is nu of nooit

en even, één seconde, of misschien iets korter, lijkt alles nieuw

en begin ik opnieuw.

Responses

  1. Ik heb het vaker gezegd, ik vind de hele periode van Kerst tot en met Nieuwjaar leuk en gezellig, maar met de Kerstdagen en Nieuwjaar zelf heb ik helemaal niks. Zeker 1 januari is gewoon een datum. De gedwongen en geforceerde gezelligheid van deze dagen begrijp ik niet. Als je elkaar al bijna het hele jaar door ziet, waarom dan dat nog eens extra doen alleen omdat het Kerst of Nieuwjaar is? Ik hou mij daar bewust verre van. Ik begrijp wel dat als je familieleden en vrienden veraf wonen, en je ze maar een paar keer per jaar ziet zoals dat in veel grotere landen het geval is, je dan extra aandacht aan elkaar wilt besteden. Maar hier bij ons? Wij hebben de mogelijkheid om die aandacht het hele jaar door aan elkaar te besteden – juist dat moeten we zo goed mogelijk zien te doen. Dat vergeten we alleen nog wel eens.


Geef een reactie

Categorieën

