Gepost door: prretje | december 6, 2011

Arrogante debutant

“Ik liep met mijn debuut voor de muziek uit”, zegt Martin Brester afgelopen zaterdag in De Volkskrant over zijn debuutroman ‘Hoi, leuk dat je mijn profiel bekijkt!’.

Vervolgens geeft hij een uitgebreide verklaring voor het feit dat zijn boek geflopt is. “Het is dicklit, door mannen, over vrouwen, zonder angst. Er is geen vrouw die het leuk vindt, omdat geen enkele vrouw een spiegel voorgehouden wil krijgen waarin ze er niet goed uitziet. Noem mij één geestige cabaretière. Bestaat niet. Vrouwen hebben geen gevoel voor humor.”
Maar hij heeft nog andere woorden gevonden om te beschrijven waarom hij ‘het meest onderschatte boek van 2009’ heeft geschreven. “Ik wilde bewust een boek maken met een lelijke omslag en een irritante kuttitel, over een onderwerp – internetdating – waarvan mensen in ivoren torens denken dat het nergens over gaat. Dat was ironisch bedoeld. En nee, het werd niet begrepen. Als ik mijn boek ‘Geboetseerde stilte’ had genoemd, was ik wel serieus genomen, denk ik.”

De debutant wijt zijn mislukte schrijversstatus aan iedereen behalve zichzelf.
Intussen is hij met een tweede roman begonnen: “Ik heb 8000 woorden geschreven, waarvan 6500 puur goud. Ik weet zeker dat ik op de drempel van een bestseller sta.”

Het woord bescheidenheid gaat Brester ook in dit boek niet gebruiken, schat ik zo in. En met een arrogant gebaar en verongelijkt gemak schuift hij straks zijn tweede niet-verkochte boek weer in de schoenen van de humorloze vrouw.

Haha! Echt lachen met die Brester!

Responses

  1. Er is een verklaring voor het feit dat hij denkt dat vrouwenhumor niet bestaat. Die bestaat namelijk grotendeels uit zelfspot, en dat woord heeft hij waarschijnlijk ook uit zijn Van Dale geschrapt.
    Nou ja, zijn moeder vond zijn boek vast fan-tas-tisch >:D

    • Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, Liselotte. Sneue kerel, maar om nou uit puur medelijden dat k-boek te gaan kopen, dát gaat me toch ook weer te ver 🙂

  2. Ik had me ook al zitten ergeren aan deze engerd. De man begrijpt niet dat hij het toch echt van vrouwen moet hebben. Zij, in tegenstelling tot veel mannen, lezen immers literatuur. Dat zou zijn uitgever hem toch eens moeten vertellen.

    • Wedden dat ze ’t hem nog verteld hebben ook: dit soort types is toch niet voor rede vatbaar. Zag je nog dat-ie zich alleen maar voor het Amstel-hotel wilde laten fotograferen? Als dé plek waar schrijvers met een hoofdletter S komen…. wat een ijdelheid!

  3. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo overdacht. Wat een kwal die man. Hij kan dan wel iedereen de schuld geven, maar door dit hooghartige gezeur van hem, dat gedrag waar veel schrijvers pas na hun derde boek last van krijgen, heeft hij zijn eigen glazen ingegooid voor een wellicht volgende roman, want meer lezers zal hij er zeker niet me everwerven als hij zich zo opstelt. Hij had beter ene voorbeeld kunnen nemen aan die twee andere debutanten die ook geïnterviewd waren.


Geef een reactie

Categorieën

