Gepost door: prretje | november 10, 2011

Poetrack

Gisteren hoorde ik in DWDD hoe het 45 jaar oude gedicht ‘Voor wie ik liefheb wil ik heten’ van Neeltje Maria Min klonk nadat het door twee zangers, Janne Schra en Blaudzun, tot een popsong was verwerkt. Poëzie op muziek. Of poetrack zoals een muzikale bewerking van een gedicht nu genoemd wordt.

Ik moest gelijk denken aan dat prachtige gedicht van Hans Lodeizen (1924-1950):

Weet je nog

Weet je nog, toen de wind de bomen
tergde en hen de mantels van het lichaam trok
dat wij samen – de regen kletterde bij stromen –
schuilden en jij zo schrok

Toen ik je zei dat dit het eind was, en voorgoed
onze wegen zouden scheiden
“Mijn arme kind, ’t is droevig maar het moet
beter is het heen te gaan”, ik zweeg en jij schreide

Weet je nog? dat mijn hand de jouwe
zachtjes drukte, omdat jij spoedig zou zien
dat ik niet de beste was
en dat jij door je tranen lachte en zei: “Misschien…!”

Nu is het herfst opnieuw en regen, maar alleen
schuil ik onder ’t lover, denk aan jou en – ween…

Herman van Veen maakte vijftig jaar (1998) later de muziek bij dit gedicht. En hoewel ik geen lid ben van de fanclub van Herman van Veen en dat naar alle waarschijnlijkheid ook nooit zal worden, vond ik deze combinatie van poëzie en muziek jaren geleden al een voorbeeld van een ingetogen schoonheid.
Een poetrack op z’n best.

Geef een reactie

Categorieën

