Gepost door: prretje | november 1, 2011

Smaak

“Die poster die bij de ingang staat, met die nakende lezers, is smakeloos. Zou goed zijn als jullie deze verwijderen.”

Deze opmerking vond ik vandaag in mijn mailbox en soortgelijke reacties zijn de afgelopen tien dagen op allerlei manieren bij ons in de bibliotheek binnengekomen. Geen grote verrassing dat onder meer in Katwijk dit soort meningen geventileerd wordt als antwoord op de posters die bij de Nederland Leest-campagne horen.

“Schandalig!”
“Het kan toch niet de bedoeling zijn dat kinderen met dit beeld geconfronteerd worden.”
“Wat hebben die blote lui met lezen te maken?”

Het CPNB (Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek) huurde voor de jaarlijkse Nederland Leest-campagne het gerenommeerde reclamebureau KesselsKramer in om posters, slingers en ander opvallend en spraakmakend reclamemateriaal te ontwikkelen dat alle aandacht op de campagne zou moeten vestigen. In woorden zag dat er zo uit: Thema is dit jaar ‘Lezen is vurrukkulluk’. De bijbehorende campagneposter toont een naakt groepsportret. Het thema is afgeleid van de boektitel ‘Het leven is vurrukkulluk’ van Remco Campert. De campagne laat zien dat lezen inderdaad vurrukkulluk kan zijn. En zeker geen zwaarmoedige, eenzame bezigheid is. We zien in posters hoe heel Nederland samen leest en samen plezier beleeft aan dit boek. Hoe intiem lezen is, terwijl het mensen toch met elkaar verbindt. Een collectieve ervaring met een artistieke knipoog naar de tijd van de vrije liefde en groepsgevoelens waarin het boek zich afspeelt.

Een bruuskerende en vulgaire uiting of een hip en opvallend marketingdingetje? Spraakmakend in ieder geval, al blijft de vraag legitiem of het niet de bedoeling is over de inhoud van het campagneboek te spreken in plaats van over de manier waarop de campagne in beeld wordt gebacht.
Dat wij vandaag besloten hebben om het stoepbord met een gedeelte van het naakte groepsportret niet langer aan de straat te zetten maar binnen het gebouw elke poster te laten hangen, heeft niet zozeer te maken met overwegingen op basis van principe als wel met het besef dat er nu eenmaal verschillen in smaak bestaan.

Nederland Leest moet tenslotte wel een feest blijven, ook in Katwijk.

Advertenties

Responses

  1. Je kon er op wachten 😉


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: