Gepost door: prretje | oktober 23, 2011

Sluimer

Je ziet ’t hem denken: “Zitten mijn moeder en twee tantes nu te slapen op dat bankje aan de Oude Rijn?”

Prachtig herfstweer: ideaal voor een loopje met de familie langs de jachthaven en door de oude kern van het dorp waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. Het kostte me moeite om alles nog te herkennen, zoveel is er in de loop der jaren veranderd in Leiderdorp. Maar met twee van de drie gezinsleden nog op het honk, werd ik wandelend bijgepraat.

“Hier zat onze geschiedenisleraar vroeger altijd voor het raam naar buiten te kijken of een krantje te lezen, weet je nog? Moet je zien wat een mooi uitzicht in de richting van de Does.”
“Kijk, daar aan het water woont Japie tegenwoordig. Japie, je weet wel, onze oude buurjongen. Niet slecht, hè?”

De lage zon, herinneringen: het had zomaar gekund dat ik op dat bankje aan de Oude Rijn met m’n zus en schoonzus in een herfstsluimer was verdaagd. Ware het niet dat er een vierjarige bij was die op twee wielen zodanig langs de waterkant jongleerde dat onze hartslag bij tijd en wijle hoger uitkwam dan die van een getrainde fietser die de Mont Ventoux beklimt.
En onder die omstandigheden is het nu eenmaal lastig sluimeren.

Geef een reactie

Categorieën

