Gepost door: prretje | oktober 18, 2011

Gebreide ballen

Al eerder heb ik mijn totale gebrek aan creatieve vaardigheden gememoreerd. Kaarten knutselen van theezakjes, dakpannen beplakken met servetten, cadeautjes van vilt, hip haken, eigentijds punniken, kralen borduren met mallen en meer van dat soort handwerkrages gaan aan mij voorbij als herfstbladeren bij windkracht acht.

Deze desinteresse dreigt ineens tot de historie te gaan behoren nadat ik vanmiddag het voorwoord las van een boek over een nieuwe rage. Een paar zinnen: “De winter is een donkere tijd en dan is het altijd gezellig om een paar kaarsen aan te steken en binnen te zitten met een handwerkje. Daarom was het niet meer dan logisch dat ons eerste patronenboek over kerst en de kerstversiering zou gaan”. Het boek waarover ik het heb en dat me vanaf het eerste moment dat ik er lucht van kreeg mateloos boeide, heet ‘Kerstballen breien’.

Waarom ik nu zo vreselijk euforisch ben, is niet vanwege de prachtige patronen met veel rood en wit of met varianten van goud en zilver waar af en toe een feestelijk glittertje in is verwerkt. En ook niet door het gegeven dat er slechts vier pennen nodig zijn om de 55 Noorse ballen rond te breien. Of omdat de inspiratie is gezocht bij skitruien uit de jaren vijftig, kinderwanten, religieuze motieven, tradities en de natuur.
Nee, wat bij mij vooral een grenzeloze belangstelling veroorzaakt voor deze onlangs ontstane hype is het schrijversduo van het boek dat hiervoor verantwoordelijk is. Afkomstig uit Noorwegen en Zweden begonnen ze in 2002 met hun eigen modemerk waarbij ze hun gebreide kleding baseerden op Scandinavische tradities en patronen. Nu brengen ze hun eerste boek met breipatronen uit, en wel patronen voor ‘julekuler’. Kerstballen dus. Kijk vooral even naar dit sfeervolle filmpje met de kerstballenbreiers in de hoofdrol, gefilmd in hun eigen habitat:


Nog twee maanden voor de kerst en ik kan haast niet wachten tot Mart en Bart, Hans en Tim, Mikel en Kees, Cor en Walter, Nick en Rick, Paul en Bert, Rob 1 en Rob 2, Dick en Rinus, Maarten en Graham, Steven en Vincent, Raymon en Ruben, Benjamin en Wim, Robert en Raoul, Frank en Max, Edwin en Manolo, Martin en Cock, Piet en Willem, Ton en Peter, Sjaak en Huibert, Aad en Sven spontaan hun zelfgebreide ballen mij bij inleveren zodat ik ze stijlvol in de boom kan hangen.

Want als Arne en Carlos het kunnen, dan liggen alle mogelijkheden open. En het mooiste is: ik hoef er zelf geen steek voor op te zetten. Of af te laten gaan.

Responses

  1. Hij is leuk!
    http://www.kerstballenbreien.nl/2011/10/18/breien-in-de-bieb/

  2. mocht je teveel ballen krijgen stuur ze maar naar mij

  3. huh!? Ik wist niet dat ik met Hans was ingedeeld om iets met ballen te doen…en zeker niet spontaan!

  4. Kun je ze ook kant en klaar kopen bij die blauw gele winkel?

  5. Voetbal, volleybal, basketbal, korfbal, handbal, honkbal, tennisbal, bamibal, nasibal, gehaktbal, galabal, zaadbal, haarbal, kerstbal. We hebben genoeg ballen. En dan nu nog een breibal ook? Zoals je weet, is mijn smaak in kerstballen boven iedere twijfel verheven, het is de meetlat waar elke bal naast wordt gehouden. En ik gruw van alternatieve kerstversieringen, zoals houten engeltjes, rieten ballen of brooddeeg kerstklokken. Maar goed, hoe prefereer jij je ballen? Dan kunnen we er rekening mee houden.


Geef een reactie

Categorieën

