Gepost door: prretje | oktober 9, 2011

Judo

“Tante Ireen, ik zit op judo”, roept mijn 4-jarige neefje me vanmiddag al van verre toe. “En”, vult hij daarop meteen aan: “Judo is vechten met respect”. Op mijn vraag wat dan respect is, antwoordt hij dat-ie dat niet weet en dat ik dat maar aan zijn vader moet vragen.

Het boek dat ik wil gaan lezen begint met de volgende uitspraak van Wim Ruska, Nederlands judoka en winnaar van onder meer twee olympische titels en twee wereldtitels: “Ik ben een natuurtalent. Ik weet wel dat eigen roem stinkt, maar toch is het zo. Judo is een keiharde, koelbloedige sport. Ik heb me vaak genoeg in mijn leven laten bedonderen en ik ben naïef, maar op de mat is het anders. Dan ben ik een rekenmachine”.

Twee keer een beleving van judo op één middag. Eerlijk gezegd hoop ik niet dat dat kleine stuiterballetje ooit een rekenmachine wordt.

Geef een reactie

Categorieën

