Gepost door: prretje | oktober 2, 2011

Geluk

“Geluk wordt overschat. Is geluk het doel van het leven? Als geluk de bevrediging van allerlei behoeften betekent – en dat betekent het vaak – vind ik dat niet zo’n nuttig doel. Het kan zelfs immoreel worden, als je je behoeften bevredigt ten koste van anderen.”

Deze uitspraak komt van filosoof Simon Critchley en is opgetekend in een lang interview dat zaterdag in de Volkskrant stond. De denker etaleert hierin een interessante visie op het opkomend nationalisme in Europa, de eurocrisis en 11 september. Over pacifisme en over fundamentalisme. En ook over persoonlijk geluk.
Critchley’s idee van geluk is heel klassiek. Hij ziet het als een belangstelling voor waarheid, verbonden aan deugd. Over hoe je handelt in deze wereld.
“Ik vind het gangbare beeld van geluk te zelfgenoegzaam. In dat opzicht heb ik meer sympathie voor het traditionele christendom dan voor hedendaagse zelfhulp. Het christendom, het échte christendom, zet de ander voorop. Je eigen geluk is minder belangrijk.”

Ik kauw het hele weekend op het verhaal van de filosoof.

Waar de moderne mens geobsedeerd is door zijn eigen geluk, klinken begrippen als rekening houden met de ander, redelijk zijn en bereid zijn compromissen te sluiten, niet echt heel hip. Toch een niet-overschat geluk dat ik ‘ouderwetse’ ouders had.

Responses

  1. op dit moment is voor mij ons eigen geluk het belangrijkst.

    • Dat lijkt me niet meer dan logisch, maar ik denk eigenlijk niet dat hij het over dat soort geluk heeft, Elly. Weet je wat hij ook zei? “Ik geloof niet dat rust, welzijn en tevredenheid de belangrijkste doelen in het leven zijn. De mens is tot zo veel meer in staat. Mensen zijn op hun best in kritieke situaties.”
      Dat kun jij waarschijnlijk alleen maar bevestigen.

  2. Interessante beschouwing, die eigenlijk helemaal past in mijn overtuiging dat het hedendaags materialisme en de zelfgenoegzaamheid die we overal om ons zien de samenleving langzaam de afgrond induwt.

  3. Geluk…..al zo veel over gezegd en geschreven. Want willen we het niet allemaal, is het onze heilige graal?
    Niet het materiële bezit, maar de verwondering op het gezicht van een 4 jarige jongen als hij de efteling bezoekt, het luisteren naar muziek op een concert van je lievelingszanger, het warme najaarszonnetje op je gezicht.
    In die kleinste dingen zit soms het grootste geluk;-)
    Zie het, draag het uit naar een ander en ontvang (geluk).
    Zomaar een beschouwing van je schoonzusje.
    Lianne

    • Li,
      bedankt dat je je mooie gedachten hier met ons deelde,
      Irene xx


Geef een reactie

Categorieën

