Gepost door: prretje | september 18, 2011

Tuin

“Hoe heeft de tuin alles doorstaan?”

De afgelopen weken heb ik heel veel vragen beantwoord. Onbedreigd op één staat: “Hoe is het met de patiënt?” Daarna komen de meer specifiekere vragen: over wat een gesplitste aorta precies is, over hoe het met de kinderen gaat, met mij, over het ziekenhuis, over revalideren en over de toekomst. Maar informatie verschaffen over het welzijn van de tuin, is nieuw voor mij in dit verband.

“Schrijf er maar een blogje over en doe er vooral een paar foto’s bij”, zegt mijn Spaanse vriend door de telefoon. “Ja, dág”, protesteer ik, “m’n tuin is een soort jungle, het ziet d’r niet uit. Ik ben ruim zeven weken van huis geweest en heb na onze thuiskomst nog geen minuut tijd gehad om een beetje orde te scheppen in de chaos. De kleuren zijn minder en de spinnen hebben een compleet weefatelier ingericht. Gemene opdracht van jou, zeg, daar is niets van te maken?”
“Nou”, kent hij geen genade, “dóe ’t nu maar gewoon. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat de boel verdroogd is in je afwezigheid want wát een water valt er in Nederland, ongelofelijk. Hier is het al weken zo heet dat ik het planten van een nieuwe appelboom maar blíjf uitstellen: echt niet te doen nu.”

Wanneer ik een dag later mijn tuin inloop, begin ik her en der aan uitgegroeide slierten te trekken. Binnen de korste tijd ben ik verloren en geef ik me volledig over aan snoeien, knippen, harken, vegen, verwijderen, scheuren en scheppen. Tot de groene bak tot brakens toe volzit. Nog steeds is er geen sprake van een modeltuin maar het lukt om een paar plaatjes te schieten: een overzicht heen en terug, een overwoekerd vogelbadje, besjes, hei en een verleidelijk meisje.

De man van ver, met wie ik altijd graag over bloemetjes en bijtjes klets, kan het nu zelf zien: met de tuin gaat ’t weer goed.
En met de rest gaat het ook steeds beter.

Responses

  1. Ziet er prachtig en kleurrijk uit! Vogelbadje: check. Besjes: check. Hei: check. Verleidelijk meisje..uuhhh?? Nog steeds overwoekerd of staat ze aan de andere kant van de camera?

    • Zet je poëtische bril eens op, vriend. Dat verleidelijke meisje… heeft 5 blaadjes en een geel hartje. Check!

  2. ook zelfs nu nog mooie tuin hoor Irene


Geef een reactie

Categorieën

