Gepost door: prretje | september 12, 2011

Goudmijn

Op mijn bureau verwelkomt een vaasje met bloemen me, er ligt iets lekkers klaar voor de nodige energie en er staat een kaart met warme woorden te wachten. Ik krijg veel collegiale kussen en schouderklopjes. En ook een boek.
Het boek heet ‘ik ben oké jij bent een sukkel’ en degene die ‘m me met een brede grijns overhandigt is precies dezelfde als degene die ik de afgelopen jaren schertsend en met de nodige knipogen nog wel eens een sukkel heb genoemd, hoewel ik er nooit aan heb toegevoegd dat ik oké ben. In grote letters staat er op de achterflap te lezen: “Betweterige schoonzus, bemoeizuchtige baas of onhandebaar kind? Stop ze te veranderen. Ze zijn wie ze zijn. En dat zal altijd zo blijven. Is dat erg? Nee. Denk het om. Ze zijn je goudmijn.”
“Lachen hè”, zegt de gulle gever, “kijk, ik heb er nog een opdracht voor je ingezet: ‘Opdat we nog vele jaren met plezier mogen samenwerken’.”

Een paar uur later vertel ik, tijdens het dagelijkse loopje door de wijk, aan de patiënt in huis over de vriendelijke ontvangst op mijn werk. “Wat hebbie tegen die collega’s van je gezegd?”, vraagt hij op licht-verongelijkte toon. “Toch zeker wel dat er met jóu niets aan de hand is maar dat ’t hier om je zieke echtgenoot gaat…”
“Sukkel”, ligt er al op het puntje van m’n tong, als ineens het boek van eerder die dag in mijn gedachten schiet. “Goudmijn”, verbeter ik mezelf in stilte.
En ik neem me gelijk heilig voor om binnenkort eens goed in mijn geschenk op te zoeken hoe het in hemelsnaam kán dat een sukkel een goudmijn blijkt te zijn en of dit daadwerkelijk in alle gevallen opgaat.

Responses

  1. zoon met dwarslaesie , waarom huil jij zoveel mam……..is ook voorbeeld van sukkkelige Goudmijn.

    • Een duidelijk voorbeeld van een stoere Goudmijn, Elly.
      Lieve groet!

  2. Ik heb een vermoeden dat ik weet wie je dat boek geschonken heeft. Breng je het mee,als het werkt tenminste, de volgende keer dat je komt? Kan ik ook nog wat van leren…

    • Is goed, Corneel. Gaan we om de beurt Edwin eruit voorlezen… bij de houtkachel, of op het terras, of in het badje.

  3. Wat een heerlijk positie begin van de dag!

  4. ‘Hij’ is leuk!

  5. Een rijk leven met je “”goudmijn”‘ toegewenst!!

    Thea

    • Hé Thea,

      Leuk je ook hier aan te treffen en bedankt voor je lieve reactie(s).

      Groetjes!


Geef een reactie

Categorieën

