Gepost door: prretje | juli 19, 2011

Genenkaartje

“Ieder kind heeft straks een kaart van zijn genen”, zegt professor Hans Galjaard vanochtend in De Volkskrant.

De professor, grondlegger van de prenatale screening, voorziet een hoop getob als in de komende decennia iedereen beter en eerder dan ooit te weten zal komen welke ziektes er voor hem of haar op de loer liggen. Hij vindt dat, als het mogelijk is, een mens zijn leven in onbevangenheid moet kunnen leven en zich zou moeten kunnen wijden aan idealen en ambities, aan vrienden, gezin, kinderen.
Qua technologie is er straks nog veel meer mogelijk, maar zijn we ook in staat daar verstandig mee om te gaan, dát is de vraag. Op het antwoord is hij niet gerust: “Ik zie de samenleving opschuiven naar een non-risk society. We accepteren principieel geen risico en willen weten waar we aan toe zijn.”
Behandelbaarheid moet een belangrijk criterium zijn. “Ziekten of risico’s vaststellen waar je niks aan kunt doen”, zegt Galjaard, “is pervers.” Als voorbeeld noemt hij in dit verband de ziekte van Huntington, een afschuwelijke aandoening waar niks aan te doen is. Slechts 10 procent van de familieleden van een Huntingtonpatiënt wil weten of zij het ook hebben. De rest leeft liever in hoop. “Ik vind dat verheugend”, merkt Galjaard op.

Een paar keer schoot vandaag dit interview terug in m’n hoofd. Hoe vaak heb ik zelf ook niet gedacht dat ik zou willen weten of op mijn genenkaartje de ziekte van Alzheimer aangevinkt zou staan. Of aanleg voor hartfalen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me nu af wat ik met die wetenschap zou aanmoeten. Want valt er dan nog wel te leven? Of zoals Galjaard het zo treffend verwoordde: “Leven moet je leven. Als je ziek wordt, wordt het nog zwaar genoeg.”

Responses

  1. De mens lijdt het meest
    van het lijden dat hij vreest

  2. Zeker mee eens! Hoop is een positieve kracht, daar waar angst vaak verlammend is. Een prachtige motivatie om van het leven een kunst te maken, ongeacht wat je in de toekomst te wachten staat. F*ck Alzheimer, zus! We hebben er nu nog geen last van!


Geef een reactie

Categorieën

