Gepost door: prretje | juni 1, 2011

Gangetje

“Wat? Zie ik het goed? Heb je de afgelopen twaalf weken werkelijk nog geen 500 kilometer gereden met je oude auto? Da’s wel heel erg weinig”, zei Joost de autoverkoper.  Hoofdschuddend vergeleek hij nogmaals de huidige kilometerstand met die van half maart, het moment waarop ik bij hem een nieuw wagentje bestelde.

Nadat hij me vanochtend in de garage de sleutel had overhandigd, stapte ik in om m’n net uitgepakte voiture naar zijn toekomstige thuisbasis te begeleiden. Op het laatste moment tikte Joost nog even op het raampje. “Veilig rijden”, gaf hij me nog mee, “en ietsje méér rijden mag ook wel.”

Was ik een aantal jaren jonger geweest, dan had me zeker iets aangetrokken van zijn aanbeveling. Nu parkeerde ik die glimmend witte voor de deur, pakte m’n fiets uit de schuur en reed heerlijk in het zonnetje en in leuk gezelschap naar Leiden. Slenterend door de vrolijke stad, bleek de zomer overal neergestreken te zijn op de terrassen.

Niets is fijner dan met dit weer buiten te zijn. “Joost”, dacht ik nog even, “je zult ’t wel niet met me eens zijn maar het is verreweg het beste me gewoon m’n eigen gangetje te laten gaan.”

En dat vonden ze in Leiden ook.

Responses

  1. Maar waarom koop je dan een andere auto? Dit is je reinste vernietiging van kapitaal en grondstoffen, en de fabricage van een auto is een grote veroorzaker van Co2, die dan niet gecompenseerd wordt door de schonere motor, omdat je bijna niet rijdt. En straks moet je over deze auto straks toch weer wegenbelasting gaan betalen, dus dat schiet ook niet op.

  2. Ha meneer Van Duijn,

    Ik begon me al zorgen te maken vanwege de angstaanjagende stilte van jouw kant. Maar gelukkig: daar ben je weer. En scherp als altijd.
    Nou kijk, ik zal het nog eens uitleggen. Er bestaan ook gewoon functionele rijders. Die pakken de auto als er duidelijke redenen zijn om dat te doen. Maar die verkiezen, als de omstandigheden dat toelaten, om te genieten van gezond buiten zijn en de wind door je haren te voelen. Om lekker te bewegen en geen ergernis op te lopen vanwege het niet kunnen vinden van een parkeerplekje.
    Dat betekent overigens niet dat ik niet blij met dat karretje ben, hoor. Dat dieptepunt van de afgelopen drie maanden had ook te maken met dat oude autootje waar het nodige mee ‘mis’ was. Dat heb ik maar niet tegen Joost gezegd 🙂
    Toch zal ik altijd een selectief gebruiker blijven. Het is niet anders. Alhoewel: volgend weekend een nachtje overblijven in Viande, dat gaat er natuurlijk flink inhakken….

  3. Ah, Vianden.
    Vianden, Luxemburg
    Daar zou ik deze zomer nog wel weer eens een tussenstop willen maken, net zoals vorig jaar. Hotel Victor Hugo is nu een chique tent.

    “Oude autootje”? Dat ding was pas een paar jaar jong. Een auto moet minstens 10 jaar mee gaan, is mijn overtuiging.


Geef een reactie

Categorieën

