Gepost door: prretje | mei 31, 2011

Ja

Ja, ik lust wel een glaasje witte wijn.

Ja hoor, geloof je ’t zelf?
Ik heb veel te weinig verlof om ja te kunnen zeggen tegen nog een weekje Spanje.
Doe niet zo moeilijk en vraag ’t gewoon: nee heb je en ja kun je krijgen.
Je maakt jezelf heus niet geliefd door op alles ja en amen te zeggen.
Ja zeker, ik ken iemand die nooit een boek leest.
Dat leuke jurkje en dan voor de helft van het geld… Zal ik het kopen, ja of nee?
Ja, lach me maar uit, maar ik zou wel eens willen weten wat jíj in dit geval had gezegd.
Welja, geef me nog maar een bakkie koffie.
O ja, stom! Was ik nog haast vergeten die kaart in de brievenbus te doen.
Nou ja, als je het zeker weet, dan moet je het doen.
Jaja, ik mag dan wel blond zijn maar dat betekent nog niet dat al mijn hersencellen buiten gebruik zijn.
Dat ik weer net de verkeerde rij zou kiezen, ja, dat kun je van mij verwachten.
Ik mis, ja, ik mis ‘m.
Vrouwenmantel, ooievaarsbek, ja zelfs de rozen bloeien nu in de achtertuin.
Jij gaat toch ook mee naar de film, ja?

Ach ja, voor mij is het snel duidelijk dat ‘ja’ het woord is dat in het Nederlands het meest wordt gesproken. Taalkundige Marc van Oostendorp is er, na een langdurig en ingewikkeld onderzoek, ook van overtuigd en publiceerde er een verhaal over in het tijdschrift Onze Taal.

Wat we met die wetenschap moeten? 
Ja, dát weet ik ook niet, hoor!

Responses

  1. JaJa

  2. P.S ik zei 5 juni 30 jaar geleden JA en ben er nog steeds erg blij mee :))


Geef een reactie

Categorieën

