Gepost door: prretje | mei 9, 2011

Aurora

Wat een mooie naam, Aurora. Dat kleine nieuwe mensje dat net geboren is, heeft de naam meegekregen van de Romeinse godin van de Dageraad. Ik, die zelf m’n naam te danken heb aan de Griekse godin van de Vrede, kan het altijd waarderen als iemand kiest voor zo’n betekenisvolle klassieke naam.

“Hoe?”, zegt mijn echtgenoot als ik ‘m mobiel op de hoogte breng van het feit dat zijn nichtje een dochter heeft gekregen.
“Aurora”, herhaal ik op luide en duidelijke toon.
Het blijft een paar seconden stil en dan klinkt het epische commentaar: “Wie noemt zijn kind nou naar een tunnelboormachine?”
“Naar een wat?”, vraag ik, lichtelijk gestoord in m’n mythologische gemijmer.
“Naar een tunnelboor. Dat weet je toch zeker wel? De HSL-tunnel onder het Groene Hart is door de Aurora geboord.”
Oké, denk ik. Je kunt je natuurlijk ook afvragen wie in hemelsnaam een tunnelboor naar de Godin van de Dageraad noemt.

Kindje met de naam van het licht en de stilte vóórdat de zon opkomt: wees welkom!

Responses

  1. Lieve Irene,

    Blij verrast bij het lezen van je blog vanmorgen. Hele mooie woorden. Dank je wel!

    Liefs,
    een ontroerde oma (en geamuseerde zus, die zich opeens afvraagt waarom zij haar zoon, Marijn Jacob DIRK, eigenlijk naar haar broer (die van die tunnelboor) noemde……… 🙂

  2. Aurora is voor mij verbinden met aurora borealis en Joanna Lumley. Heb je dat programma gezien waar Joanna Lumley op zoek gaat naar het poollicht? woinderschoon, zoals alleen de Britten dat kunnen.

    http://www.youtube.com/user/AuroraBorealisful#p/u/5/GZ8xd6xnZ9U

    Maar Aurora is voor mij ook verbinden met de slotcarbaan die ik als 8-jarige nèt niet kreeg, en mij tevreden moest stellen met een Faller baan – wat uiteindelijk een betere keuze was. Of aan de Oldsmobile Aurora, een grote Amerikaanse bak. Aurora is een betere keuze als zo’n gruwelijke SBS6 naam als Kimberly of Tinkerbel (echt, dat heb ik zelf gehoord), maar het is wel een beetje een theatrale naam voor een kind. “Kijk, daar gaat Auroraatje.” Dan klinkt het toch plotseling heel anders.

    • Ik kende het programma niet. Maar dank voor de link: wat een fantastisch filmpje!!!

      • Joanna Lumley’s ontroering ontroert mij. Ik heb de hele uitzending gezien, maar ik zou ‘m wel op dvd willen hebben, als die er is natuurlijk.

  3. *verbinden = verbonden natuurlijk.

  4. Ik vind het een prachtige naam , eindelijk iemand die kiest voor een naam met betekenis.
    ik hoorde met moederdag dat wij voor het eerst Opa en Oma worden en ik hoop dat mijn a.s kleinkind ook zo’n mooie naam krijgt.

    • Wat leuk, Elly. Dát is nog eens iets om heel erg naar uit te kijken en wel een heel bijzonder moederdagcadeau. Je gaat een spannende tijd tegemoet…

  5. P.S en de trotse Oma van Aurora van harte gefeliciteerd !

  6. Dank je wel Elly, ze heet voluit Aurora Gabriella Elizabeth……Het is een snoepje. Gefeliciteerd met je aanstaand oma-schap.

    en Martin…..Auroraatje is wel typisch Kattuks. Ik hoor het mijn moeder al zeggen: daer gaet Aurohraetje….. In Heemstede, waar het kindje woont, zeggen ze vast (met een klein heet stukje aardappel in de keel): daar gaat Auroorrr.

    Mooi filmpje overigens en hele leuke reacties!!

    • Aura als afkorting, dat is ook heel mooi…

    • Gefeliciteerd natuurlijk, dat vergat ik nog!

      • Dank je wel Martin (Mart van Carla???)

      • Geen Mart van Carla.


Geef een reactie

Categorieën

