Gepost door: prretje | mei 5, 2011

Genadeloze aftakeling

Een roman over ouderdom, lichamelijke aftakeling, herinneringen, de verglijdende en niets helende tijd. Over mensenhaat, zelfhaat, een oefening in versterven en een haast vanzelfsprekend komende dood. Eén groot angstdelirium. Als je dit zo leest, zou je de neiging kunnen hebben ‘Bittere bloemen’ van Jeroen Brouwers dicht te laten. Toch zou je dan iets missen.
Hoe de liefde een oude knotwilg, zoals de 81-jarige doodzieke hoofdpersoon Julius Hammer het best omschreven kan worden, tot leven wekt. Het overstelpende geluk van een ritje achterop de Vespa bij de jonge Pearlene, zijn armen rondom haar buik, zijn hoofd tegen haar rug. De vloek van intact gebleven verlangens terwijl het lichaam stokoud is, wordt door Brouwers genadeloos verwoord. Ook vol mededogen. Haarscherp maar mét liefde.

Ik kan het me verbeelden maar lijkt de nurkse, mopperende en snobistische Hammer niet erg op de van een hersenbloeding herstellende Brouwers?
Eén verschil is er wel te ontdekken. Waar het essay dat Hammer schrijft in de hut van het cruiseschip waarmee hij de Middellandse Zee is opgestuurd, niet helder te krijgen is, heeft de auteur van ‘Bittere bloemen’ een uitzonderlijk boek afgeleverd vol virtuoze, poëtische en overvloedige zinnen. In een taal die Jeroen Brouwers als geen ander beheerst.

Responses

  1. Irene, je WordPress doet een beetje vreemd de laatste tijd. Ik hoop dat deze reactie doorkomt. Al een paar dagen knallen reacties direct weg nadat je op “plaatsen” klikt, en nieuwe blogs die ik via Facebook aanklik, zijn via WordPress zelf pas na een dag zichtbaar.

  2. Raar maar waar, je was in de spambox terecht gekomen. Niet echt een eerzame plek voor een heer van stand. Vandaag was je reactie weer gewoon waar-ie wezen moet. Deze rarigheid is niet in mijn handen, Martin, dat snap je toch wel 🙂

  3. Maar… je blogs verdwenen ook. Ik klikte in Facebook, zie je blog, maar als ik naar een andere blog ging en weer terug: blanco. Ga ik direct naar je blog, dan is dat verhaal ook helemaal niet te zien. Een dag later geen probleem. Is twee keer gebeurd. Maar dat zal wel een digitale oprisping zijn.


Geef een reactie

Categorieën

