Gepost door: prretje | maart 31, 2011

Varkens wassen

“Wilt u varkens wassen?”, vraagt mijn buurjongetje van twee huizen verder met een wanhopige toon in z’n stem.

“Jo, kom even binnen”, zeg ik tegen ‘m. “Ga jij me nu eens precies vertellen wat varkens wassen betekent want ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.”
Hij stapt de drempel over en sloft de kamer in. “Ik mag van school ook alleen maar bij de buren vragen of ze varkens willen wassen dus er zitten nog heel veel blaadjes in m’n boekje.” Hij stopt me het betreffende boekje in de hand. Op de omslag van het mapje prijken veel vrolijk dansende roze varkentjes die me breed lachend aankijken.
“Vertel, wat is dat nou met die varkens die gewassen moeten worden?”
M’n buurjongetje blikt omhoog en plotseling schiet het ‘m blijkbaar weer te binnen. “Het is voor een goed doel”, weet hij stralend te melden. “Het is helemaal niet moeilijk. Je moet een of meer varkentjes in m’n boekje door krassen maar je weet niet vantevoren hoe duur een varken is. De ene kost €0,50 maar de volgende misschien wel €2,50. Dan tellen we die varkens bij elkaar op in een sommetje en dát moet je dan betalen aan mij. Voor het goede doel. En dan krijg jij van mij weer een blaadje met kortingsbonnen.”

“Wow, goed uitgelegd”, complimenteer ik hem maar intussen zoek ik voor de zekerheid zelf naar de bedoeling van de varkens. Het gaat om (s)teun, een kant en klaar en direct toepasbaar fondsenwervingsysteem. Een uitkomst voor elke non-profit organisatie die op zoek is naar extra financiële middelen, staat er te lezen.

Terwijl we samen drie uitgekozen varkens doorkrassen ter waarde van €4,00 en voordeelbonnen voor pizza’s, Dolfinarium, fotoafdrukken, Walibi, krentenbollen en schoenen voor mij afgescheurd worden, probeer ik het nog één keer.
“Weet je nou voor welk goed doel je geld inzamelt?”, vraag ik de collectant.
“Nee”, zucht hij dramatisch, “ik ben het vergeten maar misschien staat het hier wel ergens.”
Hij bladert nog eens door zijn documentatie en even later licht zijn gezicht op. “Ik heb ’t al”, meldt hij trots, “hier in die kleine letters.”
Moeizaam spellend komt hij uiteindelijk met zijn finale onthulling van het goede doel:

“Alle… rechten… voorbehouden.”

Responses

  1. hahaha, heb dit destijds aangebracht in de ouderraad van mijn dochters school, de hilariteit bij de voorstelling van dit project is echt eindeloos. We hebben het wel nog niet uitgevoerd, maar staat wel op de planning dit jaar, kzit mij nu al te verkneukelen vant lachen


Geef een reactie

Categorieën

