Gepost door: prretje | maart 14, 2011

Man met zaag

“Dat wordt niks”, zei de buurman vrolijk toen hij tweeëntwintig jaar geleden dat zielige sprietje zag dat ik trots boom noemde en dat net in m’n achtertuin was geplant.
“Ik zou willen dat je dat grote ding uit je tuin weghaalde, hij neemt alle zon van mijn plaats weg”, zegt de vrouw van diezelfde buurman nu.

Ik heb een probleem dat zo eenvoudig te beschrijven is dat een leerling van groep drie er zelfs na een paar weken leesonderwijs al over kan lezen:
Er staat een boom in mijn tuin. De boom was klein maar nu is hij groot. En dik. Té groot. En té dik. Voor mijn tuin dan. Ook is de boom ziek. Soms valt er een tak uit de boom. De tak is zwart. Het pad gaat ook kapot. Door de boom. De boom moet weg. Uit de tuin. Maar de boom is groot. En heel zwaar. Ik kan het niet zelf.

Het is jammer dat de oplossing van dit probleem een ingewikkelder zin behoeft en daarom het citaat uit dit eerste leesboekje min of meer verknoeit:
Ik zoek een professionele en efficiënte eigenaar/gebruiker van een motorzaag die veilig, ergonomisch-verantwoord en zonder het milieu onnodig te belasten mijn boom tot openhaardhout kan decimeren.

Met zo’n omschrijving hoef je natuurlijk niet aan te komen bij beginnende lezers. Om dit verhaaltje toch op het juiste AVI-niveau te eindigen, versimpel ik de oplossing dan maar tot zes woorden:

Ik zoek een man met zaag.

 

 
Responses

  1. Vergeet alsjeblieft de kapvergunning niet. Bij m’n moeder moet er ook een weg. Reken op 600-1000 euro…

    • Geschokt, dát ben ik na het lezen van jouw reactie. Een dooie boom in m’n eigen achtertuin? 600 tot 1000 euro??? Dan ga ik met m’n figuurzaag elke avond alvast maar een takje zagen…

      • Goed idee; vorm van meditatie.

      • Niet dat de vergunning zoveel kost, maar het verwijderen door een hovenier.

  2. Als je een boom alleen maar flink terug snoeit dan heb je geen vergunning nodig, en dan snoeien tot de grond he :))
    Hier in de Beemster zijn ze ook heel moeilijk wat bomen betreft , maar op deze manier lukt het gegarandeerd zonder vergunning.

    • Dank voor de tip, Elly., al heb ik het idee dat het probleem nog groter wordt dan de boom…

  3. En ik maar denken, dat Dick zo van klussen hield….

  4. Zou je een motorzaag mogen mee nemen als handbagage?

    • Nou Ed, dat lijkt me geen enkel probleem. Want zeg nou zelf: wie verdenkt nu een man met een motorzaag in een vliegtuig, die vertelt dat-ie z’n vriendinnetje in Nederland komt redden van een dode boom? Volgens mij bieden ze je gratis een extra stoel aan: voor de zaag….

      Jammer. hè???

  5. Misschien een leuke klus voor je Spaanse vriend? Paar dagen Hollandse lente!

  6. En daarna zoek je ook nog een man die een open haard aanlegt?

  7. nee hoor Irene je begint gewoon inderdaad met de takken eraf te halen en dan steeds met tussenpozen van een paar dagen verder werken tot dat hij weg is , het is toch te belachelijk voor woorden dat je voor een boom die jezelf geplant heb en nu dood is een vergunning moet aanvragen om hem weg te halen ! pas maar op met een flinke storm , heb je zomaar meer schade .

    • En dan mag je de langskomende ambtenaar bewijzen dat een boom, die er niet meer is, dood was. Een vergunning kost niks of vrijwel niks – maar zodra ze er lucht van krijgen dat er een boom is gekapt zonder vergunning, krijg je de plicht een gelijkwaardige boom terug te planten. Lijkt me het risico niet waard. een neef van me had het ook zonder vergunning gedaan, en binnen een paar dagen stond er een ambtenaar op de stoep.

  8. Vreemd, in Zoetermeer kun je je EIGEN boom zonder vergunning kappen

    A. De boom is van u
    1. Alleen voor monumentale of beschermde bomen is een kapvergunning nodig;

    http://www.zoetermeer.nl/index.php?simaction=content&mediumid=17&onderdeel=simloket&type=product&product_type=simloket&product=AFA3DDEB-9E19-4750-82E3-AADF155E68B6

    • Pff, Tim, je stelt me weer een beetje gerust. Als je nou ook nog aanbiedt met je motorzaag langs te komen om het niet-monumentale en niet-beschermde ding in stukkies te zagen, dan maak ik persoonlijk een lintje voor je.
      Maar je bent vast tegen lintjes 🙂

      • Tegen lintjes- Ja, ik ben in mijn vrije tijd voorzitter van de Bond tegen Lintjes 😉 maar ik heb een collega die jij ook kent….. kijk hem eens lief aan?

      • Plaatselijke regels in Zoetermeer gelden niet in Katwijk, Irene. Dat even voor alle duidelijkheid. Wat is iedereen toch zo recalcitrant als het gaat om een vergunning, die je toch wel krijgt omdat de boom dood is?

      • niks recalcitrant, ik houd er niet van om te betalen voor een stukje papier waarmee ik mijn eigen boom kan omhalen.
        En eigenlijk zou de gemeente dat ook niet moeten willen, dat is nou één van die onnodige papiertjes die ze zouden moeten afschaffen

  9. precies Tim dat is waarom het gaat

  10. Kortom, over dit onderwerp kun je uren bomen.


Geef een reactie

Categorieën

