Gepost door: prretje | maart 2, 2011

DNA

De huiswerkopdracht voor de leden van de gemeentelijke werkgroep die zich bezighoudt met het formuleren van een toekomstvisie voor de bibliotheek luidt: maak vijf foto’s van het DNA van Katwijk. Wat maakt Katwijk, naar jouw idee, Katwijk?

Met eindelijk het zonnetje weer eens in top sprong ik vanmiddag op de fiets voor een rondje groot Katwijk (inclusief Rijnsburg en Valkenburg). Fototoestel bij de hand, blik op scherp.

Na een paar uur keer ik huiswaarts met foto’s van dorpsgezichten, natuur, kunstwerken en gebouwen, heb ik leuke gesprekjes gevoerd en ben ik onderweg bijzondere zaken tegengekomen zoals een bronzen schaatserstrio getooid met vrolijk gebreide mutsen en sjaals.
Maar het meest opmerkelijke vond ik op het muurtje bij mijn poortdeur. Gebroederlijk naast elkaar op een smal richeltje, half verscholen in het groen stonden een fles Franse rode wijn en een fles Italiaanse rosé. Zonder briefje van de eigenaar of afzender. Ik keek naar de flessen, pakte ze op en heb ze toen weer teruggezet. Maar na een half uur en wat heen en weer gedrentel van mijn kant stonden ze nog steeds op mijn muurtje te wachten en heb ik ze me definitief toegeëigend.

Gelijk realiseerde ik me dat ik vergeten ben de belangrijkste foto te maken. Het DNA van Katwijk zit natuurlijk in eerste instantie in mensen. Mensen in alle soorten en maten, van verschillende achtergronden en met diverse meningen. 
Mensen die verrassen.

 En nog heel erg bedankt voor de wijn. 

Responses

  1. Ah, is mijn wijn dààr terecht gekomen? Dat ze dat beeld een sjaal en muts hebben gegeven is begrijpelijk, maar volgens mij is die kerel gewoon bloot en heeft hij meer aan een Jaeger interlockje. Maar wat Katwijk Katwijk maakt, daar wil ik eigenlijk helemaal niet aan denken.

  2. O, je had ’t even op m’n muurtje neergezet en bent het daarna vergeten? Of was het zomaar een charmante schenking… ’t zou tenslotte kunnen.
    Ik stel voor dat jij een onderbroekje voor die jongens gaat breien. In het kader van de actie ‘wild breien’, die ter gelegenheid van de opening van een nieuwe handwerkwinkel is gehouden: http://www.dewinkelvanjeannette.nl/
    En zie je dat het nog worstelen is met de vraag wat Katwijk Katwijk maakt? Waarom zou je daar trouwens niet aan willen denken? Je leeft er, je woont er en je werkt er. Jaja, zo is het en niet anders.


Geef een reactie

Categorieën

