Gepost door: prretje | februari 20, 2011

Censuur

“Bah”, zegt mijn dochter met een stem vol afschuw, “ik heb hier weer eens een boek dat in handen van zo’n godsdienstfanaticus is gevallen.”

Ik weet direct wat ze bedoelt. Al in m’n eerste werkmaand bij de Katwijkse bieb kreeg ik met dit bijzondere fenomeen te maken en ik ben bang dat ik er nooit aan zal wennen. Het opzettelijk mishandelen van een boek omdat je boos bent vanwege een woord. Het toegeven aan vandalistische neigingen omdat je het gedrukte beeld van een woord niet kan laten bestaan.
Lelijke woorden en vloeken of aanverwante vormen daarvan zorgen blijkbaar bij sommige lezers voor zo’n woedeaanval dat met pen, potlood, type ex, lucifers, schaar en lijm het kwaad bestreden moet worden. Waarom iemand niet met een harde klap het boek sluit als er termen in voorkomen die niet gewaardeerd worden, is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Slechts één keer is het mij gelukt een mishandelaar te betrappen en het gesprek aan te gaan.
“Mevrouw, er zijn woorden doorgekrast in dit boek.”
“Klopt, dat heb ik gedaan”, antwoordde een bejaarde dame ferm.
“U hóeft toch niet verder te lezen als een boek u niet bevalt, dan doet u het dicht. Nu heeft een volgende lener er niets meer aan en daarom moet u het boek nu vergoeden”, vertelde ik haar. Me al voorbereidend op een stevige discussie, verraste haar toegeeflijke reactie me. “Geen probleem, ik betaal ’t wel.” Ze pakte haar geld en telde het uitgerekende bedrag zonder een woord van protest uit.
Ik kon het niet laten en vroeg ‘r waarom ze zoiets deed. “Kind”, zei ze, “ik kon het gewoon niet uitstaan dat de naam van de zoon van God zo misbruikt werd in dit boek. En ik wil liever niet dat anderen dat lezen.”
“Maar mevrouw, u heeft zelfs de woorden ‘het dondert’ doorgestreept en dat gaat gewoon over onweer”, riep ik met licht overslaande stem. Mijn opponent verblikte of verbloosde niet: “Dát vind ik gewoon geen netjes woord.”

Helaas zijn er nog steeds mensen die deze vorm van censuur toepassen. Naar mijn idee zijn ’t bekrompen geesten. Gedachten zijn immers nooit te beteugelen maar altijd vrij. 
Met dank aan deze vandaal zijn vandaag tientallen lelijke woorden door m’n hoofd gegaan. Want wat stond er nou precies in dat boek van huisarts Har Meijer?

Tering wat doet het pijn.
Donders wat doet het pijn.
Verdomme wat doet het pijn.
Klere wat doet het pijn.
Klote wat doet het pijn.
Potverdorie wat doet het pijn.

Responses

  1. Afgelopen zaterdag kwam in KadR iemand een boek inleveren en vroeg of wij vloekwoorden doorstreepten????? Ehhh, nee!

  2. Bij ons komt het ook regelmatig voor dat de boeken vol gekrast zijn. Ik vind dan ook dat je het boek toch dicht kan slaan en terugbrengen. Inderdaad woorden als godverdommen, Jezus enz worden doorgekrast maar als de daad letterlijk wordt beschreven kraait er geen haan naar. Jammer dat we niemand kunnen betrappen op het doorkrassen van woorden.

    Ook markeren klanten bij ons een boek dat ze al gelezen hebben door een cijfer in te kleuren of een letter ergens voor of achter in het boek te schrijven zodat ze dat makkelijker kunnen vinden in de bieb. Ja zo lees je nooit een dubbel boek. Gelukkig hebben we daar een meldin eerder geleende titel voor. Hoewel sommige klanten dat ook weer niet fijn vinden.

    Groeten uit de Bollenstreek,
    Sophie

    Ps ik heb genoten van je blogs uit Spanje.

    • Ha Sophie,

      Herkenbaar ook wat jij beschrijft.
      Jij bent intussen ook klaar met de cursus? Plannen om je blog bij te blijven houden, of vind je het mooi genoeg geweest.
      Leuk dat je van de Spanje-blogjes genoten hebt. Het kostte mij weinig moeite enthousiast te zijn 🙂
      Groet uit Katwijk, waar het momenteel zachtjes sneeuwt.
      Irene


Geef een reactie

Categorieën

