Gepost door: prretje | februari 15, 2011

Koffie met dakridders

Het had niets gescheeld of het gezellige koffiepraatje met de twee dakridders was niet doorgegaan. Omdat het raam dat door Rob en Piet in het dak van mijn huis geplaatst moest worden, te pletter was gevallen. Door mijn schuld. Omdat ik de ene dakridder op het balkon aan de voorkant van het huis had opgesloten terwijl de andere dakridder aan de achterkant van het huis het loodzware raam in bedwang probeerde te houden.

Uit het feit dat ik rond een uurtje of half elf samen met Rob en Piet aan de gevulde koeken zat, is af te leiden dat het veluxraam gelukkig zonder brokken op de tweede verdieping is gearriveerd. Daarna volgde een moment van ontspanning. 
“Werk je vaker met Rob?”, vraag ik aan Piet die ik nog niet eerder had ontmoet. Hij lacht. “Ik heb normaal gesproken een kantoorbaan maar Rob is mijn zwager en ik had wel tijd om hem een dagje te helpen.” Na dertig jaar werkzaam te zijn geweest bij het Ministerie van Defensie heeft hij nu een jaar de tijd om een eigen bedrijfje op te starten, vertelt hij. En dat betekent veel netwerken en alles inzetten om de eerste klant binnen te halen.
“Gebruik je ook de sociale media?”, informeer ik en een enthousiast antwoord volgt. “Natuurlijk, Facebook en LinkedIn zijn onmisbaar. Een goed profiel maken en vervolgens delen met andere partijen levert allerlei mogelijkheden op.” Twitteren deed Piet niet en als twitterkoningin van de bibliotheek probeerde ik ‘m ook nog te overtuigen van de voordelen van zakelijk twitteren.
Rob, die al elf jaar een succesvol eigen timmer-, klus- en onderhoudsbedrijf heeft, is een beetje stilgevallen. “Nee, van mij hoeft al dat gedoe niet”, legt hij uit. “En ik heb ’t ook niet nodig gehad want de klussen melden zich altijd als vanzelf aan. Ik heb zelfs nooit een advertentie hoeven zetten om aan werk te komen.”

Als je zo handig bent als Rob netwerken de zaag en de boor voor je, bedenk ik later als ik naar m’n werk fiets. Wel zo makkelijk, lekker rustig en wat een vrijheid.
Dat klinkt toch niet alsof ik jaloers ben?  

Responses

  1. Irene, er was vorige week een presentatie bij de KOV over social media, gegeven door een docent op dit gebied aan de hotelschool. Hotels en horeca die twitteren zien daar helemaal geen effect van. Zijn conclusie: Twitter is totaal ongeschikt als je een doelgroep wilt bereiken. Want: er zijn in Nederland maar 500.000 Twitteraars. 80% van de mensen met een Twitter account is werkzaam in de communicatiebranche. Ergo: de communicatiedeskundigen zitten leuk naar elkaar te twitteren. Ter vergelijking: Hyves heeft 11.000.000 profielen en Facebook 4.000.000. De kans dat je je doelgroep via die kanalen bereikt is dus vele malen groter als via het vogeltje.

    Twitter is te vluchtig, onoverzichtelijk en heeft geen portal mogelijkheid. Iets is niet effectief alleen maar omdat je het zelf zo leuk vindt. Het advies van de deskundige: zet in op Facebook, omdat dat sterk groeit en binnenkort geintegreerd kan worden in bijvoorbeeld Linkedin. Maar vergeet Hyves niet. Want dat is nog steeds de grootste. Twitter heeft een zeer hoog hypegehalte, en heeft zich de afgelopen tijd ook nog eens bijzonder onbetrouwbaar getoond (denk aan Kijfhoek, waarbij de overheid gedwongen was om zelf een twitteraccount aan te maken om de onzin die werd rondgetwitterd te pareren). En Egypte? Niks geen Twitter, maar Facebook. Dus: zet in op andere en effectievere vormen van social media.

  2. …Facebook has more than 600 million active users…!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook

  3. Inderdaad, maar in Nederland zijn het er 4.000.000.


Geef een reactie

Categorieën

